– Hurra, vi er landets tredje beste skole!

FEIRET MED KAKE: Rektor Per Grahn og nylig avgått elevrådsleder Sivert Wallander Bjerkely ved Kjelle videregående skole. Foto: Øyvind Henningsen

FEIRET MED KAKE: Rektor Per Grahn og nylig avgått elevrådsleder Sivert Wallander Bjerkely ved Kjelle videregående skole. Foto: Øyvind Henningsen Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

BJØRKELANGEN: Tredje best i Norge og suverent best på Romerike! Ikke rart det ble kakefest ved Kjelle videregående skole.

DEL

Senter for Økonomisk forskning har gjennomført en undersøkelse for Kunnskapsdepartementet for å måle kvaliteten på alle landets videregående skoler. Rapporten fastslår at Kjelle videregående skole er landets tredje beste med karakteren 5,2.

– Hyggelig!

– Det er hyggelig å våkne opp og se at man er på en seierspall i en konkurranse man ikke helt visste at man var med i, sier rektor Per Grahn.

Da han ble kjent med resultatet, satte han straks skolens elever på restaurant og matfag i sving med å bake kake, som både elever og ansatte selvsagt fikk en velfortjent bit av.

– Løfter i flokk

Rektoren er ikke overrasket over det gode resultatet.

– Vi har en gruppe medarbeidere som sammen jobber utrolig godt og målrettet. De løfter i flokk for å gi gode resultater for elevene.

Undersøkelsen bekrefter nok en gang at Kjelle har et godt pedagogisk miljø. Skolen har ligget høyt på fullført og bestått i mange år.

139 elever

Kjelle er med 139 elever en liten skole, og en stor andel av elevene får tilrettelagt opplæring.

– Rapporten sier ikke entydig at små skoler er best, ei heller store skoler. Vi har en felles pedagogisk holdning og er opptatt av både faglig og sosial læring. Dette har vi jobbet felles med helt siden 1996, sier Per Grahn.

Sivert Wallander Bjerkely har nettopp gått av som elevrådsleder.

– Dette er veldig artig. En blir litt stolt når man vet at man går på en av landets beste skoler, sier Bjerkely, som går VG3 påbygg til generell studiekompetanse.

Sju indikatorer

Rapporten tar for seg sju skolebidragsindikatorer, samt et samlemål på skolekvalitet. Indikatorene er:

  • Fullføring.
  • Deltakelse.
  • Normert progresjon.
  • Normert fullføring.
  • Standpunktkarakterer.
  • Norskeksamen.
  • Skriftlig eksamen.

– Vi konkluderer med at disse indikatorene samlet sett gir rimelig robust informasjon om kvaliteten på den enkelte videregående skole, skriver prosjektleder Torberg Falch.

Landsgjennomsnittet i undersøkelsen er 3,1. Ni av de 15 skolene på Romerike har fått høyere karakter enn dette.

Rubbestadnes videregående skole i Hordaland er kåret til landets beste skole – med en skolekvalitet rangert til toppkarakteren 6.

– I klar bedring

Med sine 2,7 har Nes videregående skole fått lavest karakter av romeriksskolene.

– Dette er en omfattende og seriøs undersøkelse som definerer skolekvalitet bredt og som tar utgangspunkt i de elevene som begynte på videregående høsten 2009, sier rektor Anna Helene Teien.

– Skoleresultater kan variere fra år til år. Det at vi ligger såpass lavt når det gjelder dette kullet, er noe vi har vært klar over og som vi selvfølgelig tar på alvor. Samtidig må det nevnes at skolens resultater de senere årene har bedret seg dramatisk, sier hun.

Mens andelen Nes-elever som fullførte og besto, var så lav som 72,9 prosent skoleåret 2008-2009, sier prognosene for inneværende skoleår at rundt 85 prosent vil få fullført og bestått.

Romeriksskolene

  • Kjelle 5,2
  • Strømmen 4,2
  • Mailand 3,8
  • Sørumsand 3,8
  • Hvam 3,7
  • Bjørkelangen 3,6
  • Bjertnes 3,5
  • Eidsvoll 3,4
  • Skedsmo 3,4
  • Lørenskog 3,0
  • Lillestrøm 2,9
  • Jessheim 2,8
  • Nannestad 2,8
  • Rælingen 2,8
  • Nes 2,7

Artikkeltags