Ruland deltok i flere møter i Stockholm tirsdag, men ønsker ikke å kommentere hvem som deltok på møtene.

– Meklerne er motivert foran morgendagens møter, og vi håper partene stiller løsningsorienterte, skriver Ruland i en tekstmelding til NTB.

– De er de som sitter med nøkkelen til en løsning, legger han til.

Streiken ble et faktum da partene brøt forhandlingene mandag 4. juli. Rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige er i streik. Tirsdag ble 161 SAS-flygninger innstilt.

SAS tok initiativ

SAS tok mandag initiativ til å gjenoppta forhandlingene, noe pilotforeningene takket ja til.

– Den pågående streiken påvirker tusenvis av våre kunder daglig, og mange ansatte i SAS jobber veldig hardt for å støtte berørte kunder. Det er nødvendig at partene i fellesskap får slutt på situasjonen, skrev SAS i en pressemelding.

– Vi stiller selvsagt. Vi har hele tiden oppfordret SAS til å komme oss i møte og gjenoppta forhandlingene. Pilotforeningene har hele tiden ønsket å finne en løsning. Derfor håper vi nå at SAS kommer med realistiske forslag slik at vi får avsluttet streiken, uttalte Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, til NTB mandag.

Legger skylda på SAS

I en pressemelding tirsdag kveld understreket de Parat-organiserte pilotene i SAS at mener flyselskapet skaper et bilde av at pilotene er årsaken til de økonomiske problemene i selskapet.

– Problemene ligger helt andre steder, sier Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene, i en pressemelding tirsdag.

Han viser til at SAS ifølge sin egen børsmelding bruker 75 svenske øre på å produsere det som kalles 1 en setekilometer – kostnaden for å fly ett passasjersete 1 kilometer – i perioden februar-april i år. Tilsvarende tall for Norwegian er 55 norske øre. De to valutaene ligger nå ganske likt.

– Uansett om dette er to ulike flyselskap, med ulik forretningsstrategi, er kostnadene til SAS høyere enn Norwegian og andre flyselskaper vi kan sammenligne oss med, sier Skogvang.