Gå til sidens hovedinnhold

Rema 1000 øker mest av dagligvarekjedene

Artikkelen er over 2 år gammel

Dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent, eller 4 milliarder kroner, i 2018. Rema 1000 økte mest, ifølge Dagligvarerapporten 2019.

Totalomsetningen i dagligvarehandelen var på 176 millioner kroner, viser Nielsens Dagligvarerapport. Til tross for en nedgang på sju butikker i bransjen i 2018 er markedsveksten likevel høyere enn året før.

Det skjer etter en svært lav vekst i 2017.

Rema 1000 økte markedsandelen mest, med 0,4 prosentpoeng i 2018. Norgesgruppen gikk opp 0,1 prosent, mens Coop gikk tilbake 0,4 prosentpoeng, ifølge E24.

Rema 1000 er dermed fortsatt landets største enkeltkjede med en markedsandel på 23,7 prosent. Kiwi følger bak med 21,3 prosent og har gått opp fra 20,8 prosent i 2017. Deretter følger Coop Extra med 13,3 prosent.

Lavprisbutikkene dominerer det norske markedet, og andelen økte i 2018. Det er også her butikketableringen er størst. Lavprisbutikker står for 66,5 prosent av markedet.

Kommentarer til denne saken