Krisetall for NRK-satsing

FÅ SEERE: «Den ultimate agent» sliter med å fenge TV-seerne. Foto: Sarosi Zoltan /NRK/STRIX

FÅ SEERE: «Den ultimate agent» sliter med å fenge TV-seerne. Foto: Sarosi Zoltan /NRK/STRIX

Av

«Den ultimate agent» kan være noe i nærheten av den ultimate nedtur for NRK.

DEL

- Dette er oppsiktsvekkende dårlig.

Slik lyder konklusjonen til TV-analytiker Morten Wiberg i Carat etter at han har kastet et blikk på hvor mange som så hvilke programmer på norsk TV i helgen. Han fester seg spesielt ved «Den ultimate agent», NRKs storstilte realitysatsing på lørdager.

Jonas Eriksen fra Kløfta og Magnar Alain Hauge med tilknytning til Eidsvoll er to av deltakerne i serien.

Denne helgen ble programmet sett av bare 234.000 seere.

- Det er fryktelig svakt. Stort sett alle NRKs egenproduksjoner som sendes prime time i helgene, har seertall på over en halv million. Jeg tror neppe de kommer til å fortsette med dette konseptet, spår Wiberg overfor Nettavisen Økonomi.

Vi har bedt NRK om en kommentar til de lave seertallene, men statskanalen har ikke returnert vår henvendelse.

Skavlan stabil

Wiberg biter seg forøvrig merke at NRKs tidligere flaggskip «Skavlan» nå også har funnet formen på TV 2. Denne lørdagen ble programmet sett av 349.000, som er på samme nivå som forrige helg. Det er også dobbelt så mye som katastrofetallene fra før jul.

- Det er tydelig at TV 2 har truffet med sendedagen og konkurransesituasjonen i forhold til de andre kanalene, sier Wiberg.

«Skavlan» ble flyttet fra konkurransen med NRKs gullrekke fredager da seertallene var godt under 200.000 seere. Med lørdag som ny sendedag har rundt 350.000 sett talkshowet. Det er under halvparten av konkurrenten Lindmo, som denne helgen ble sett av 789.000 på NRK1.

Seertall for andre TV-show

Her er noen seertall fra andre helgesatsinger på TV (tallene viser gjennomsnittlig antall seere som så programmet lineært direkte og fanger ikke opp strømming og repriser):

Alle mot 1 (NRK1): 669.000

Nytt på nytt (NRK1): 952.000

Farmen Kjendis (TV 2): 621.000

Gullfisken (TV 2): 580.000

The Voice (TV 2): 406.000

Hver gang vi møtes (TV 2): 462.000

Artikkeltags