Det er viktig å forebygge øyeskader ved å beskytte øynene mot den skarpe vårsola. Foto: Siv Henningstad

Det er viktig å forebygge øyeskader ved å beskytte øynene mot den skarpe vårsola. Foto: Siv Henningstad

Beskytt øynene mot vårsola

De sterke solstrålene kan føre til svekket syn. Slik kan du beskytte øynene mot skadelige stråler.
Av
Publisert
DEL
De sterke solstrålene kan føre til svekket syn. Slik kan du beskytte øynene mot skadelige stråler.

Vårsolen har kommet til Romerike. Den sterke solen gjør godt for kropp og sjel, men kan også være skadelig for synet vårt enten vi er barn eller voksne. Barns øyne tåler mindre enn voksne, og er spesielt sårbare mot den sterke solen.

De er ofte mer ute i solen enn voksne. Barns øyelinse kan ikke filtrere ut UV-stråler slik voksne kan. En stor mengde av UV-stråler når netthinnen og kan gi skade. Blå øyne tåler mindre sollys enn grønne og brune øyne.

Ultrafiolett (UV) stråling kommer naturlig fra sola og deles inn i UVC, UVB og UVA. Kunstig UV kilder finnes i solarium. UVC- strålene når ikke jordoverflaten. UVA-strålene gir brunfarge til huden, mens UVB-strålene gjør at vi blir solbrent samt fører til at kroppen danner D-vitamin i huden. UVA-strålene og UVB-strålene påvirker immunforsvaret, og kan føre til hudkreft og skader på øyelinsen. UVB-strålene kan gi skader på hornhinne, linse og netthinne. Stråling er en av årsakene til at synet blir dårligere etter hvert som vi blir eldre. En annen øyesykdom er maculadegenerasjon som kommer med alderen og kan føre til forkalkning samt redusert syn. Kreft kan også ramme øyet.

Seksjonssjef Merete Hannevik ved Statens Strålevern er opptatt av at barn og voksne må beskytte øynene mot de skadelige UV-strålene. 

Næring for øynene

  • Næringsstoffer for øynene er antioksidanter fra vitamin A, C og E som styrker synet.
  • Karotenoider er gule, oransje, brune og røde fargestoffer vi finner i dyre- og planteriket. Tomat inneholder næringsstoffet lutein som forebygger kroniske øyesykdommer.
  • Omega-3 er viktig i utvikling av nyfødte og barns øyne. Omega-3 kilder er fet fisk som laks og makrell.
  • Mineralene sink og kobber hjelper kroppen til å absorbere næringsstoffer og vitaminer. Et høyt inntak av antioksidanter sammen med sink og kobber har en forebyggende effekt på forkalkning på netthinnen (skarpsynsvekkelse).

Matvarer som holder øynene friske:

  • Grønne bladgrønnsaker har et høyt innhold av antioksidanter og lutein fra bladkål, spinat og fersk persille.
  • Fargerike grønnsaker og frukt er rike på karotenoider og har et høyt innhold av antioksidanter.
  • Gresskar, kiwi, blåbær, solbær, kirsebær, røde druer, grønn og oransje paprika, brokkoli, søtpotet, gulerøtter og mais.
  • Fet fisk er rik på Omega-3 som finnes hos laks, makrell, sild og sardiner.
  • Skalldyr, kalkun, melk, ost og brød er gode kilder til sink.
  • Eggeplomme er en god kilde til lutein.
  • Nok vann er viktig for god helse.

Her får du vite mer:

  • Norsk strålevern har info om stråling i Norge, www.nrpa.no
  • Kreftforeningen har info om solvettregler, https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-kreft/
  • Helsenorge har info om solvett, https://helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/blek-hud-bor-smores-i-vintersola
  • Norsk institutt for luftforskning har info om UV-indeks, http://uv.nilu.no/
  • Info om hjelpemidler og støtteordninger, www.blindeforbundet.no
  • Førerkortregler, www.vegvesen.no

Det er viktig å ha fokus på øynene, både for de som reiser til påskefjellet og de som starter båtsesongen med båtpuss.

Jo høyere solen står på himmelen, jo mer UV-stråling blir vi utsatt for.

Det er høyere UV-nivå om sommeren enn om vinteren. Ved lett skydekke kan det fortsatt være mye UV-stråling. Vi bør bruke solbriller selv om solen er bak en sky. Refleksjoner fra snø kan føre til høye UV-nivåer som kan gi snøblindhet. Mye UV-stråling kan på sikt føre til øyesykdommen grå stær. Er du på sjøen vil du få en større og videre horisont fra himmel og hav som kan gi skader på øyet. Hennes råd til både barn og voksne er, bruk solbriller når du er ute.

– Da beskytter du øynene dine mot skadelig UV-stråling og forebygger øyesykdommer, anbefaler Merete Hannevik.

UV-indeks er et mål for hvor sterk UV-strålene fra solen er. Høyere UV-index betyr sterkere stråling og økt risiko for skader på øynene. Norsk institutt for luftforskning har ført målinger av UV stråling siden 1994/95. På deres nettside www.uv.nilu.no kan du finne oversikt over stråling i Norge og resten av verden.

I vintermånedene er det mange som tar solarium. Bruk av briller når man tar solarium beskytter øynene mot stråling og øyesykdommer.

Optiker Svein Magne Roten ved Specsavers Strømmen kan fortelle om økende salg av solbriller. Avdelingen ved Strømmen Storsenter som ble startet opp i oktober i 2012 solgte rundt 700 solbriller med styrke i 2016.

Synet endres med alderen grunnet at linsen forandrer seg gjennom hele livet. Den blir mindre fleksibel med årene og fokus endres. Dette skjer alt fra 40-års alderen.

Symptomer på endring av syn:

  • At man ser dårligere på nærhold.
  • Økt hodepine, og man føler seg mer sliten.
  • Optikken i øyelinsen blir redusert, noe som kan føre til dårligere mørkesyn.
  • Øyesykdommer øker med alder, og spesielt øyesykdommen grønn stær.
  • Tørre øyne kan gi ubehag som irritasjon, rennende øyne og kløe .

Med alder blir øyelinsen mer uklar, og kan føre til øyesykdommen grå stær. Den beste investering i å ta vare på synet er å gå jevnlig, det vil si hvert 2. år til synstest. Det vil gi deg riktig styrke i brillene for å ha et best mulig syn.

For å slippe å ha flere par briller, anbefaler Optiker Svein Magne Roten progressive solbriller. Du kan da klare deg med ett par solbriller for kjøre bil, bruke mobiltelefon eller lese en bok. Har du et aktiv liv vil solbriller med styrke beskytte øynene og forebygge øyesykdommer.

Fra oktober 2016 ble det innført nye regler for fornyelse av førerkort klasse B og C og tyngre klasser. Nå kreves godkjent synstest fra optiker samt helseattest fra lege. Nytt på synstest er måling av synsfelt.

Det beste råd for å styrke synet er å ta en synstest hvert 2. år. En synstest tar bilde av netthinne, måler trykk, måler stryke, måler funksjon og ser på hele synet. En synstest forebygger øyesykdommer og kan på tidlig tidspunkt fange opp livsstilssykdommer som diabetes 2 og høyt blodtrykk fordi de kan se dette på de aller fineste blodårene. Optiker Svein Magne Roten forteller at optikere nå er autorisert helsepersonell og henviser sine kunder til øyelege og øyeavdeling ved akutt behov. Han er også opptatt av at sunt kosthold for å forebygge livsstilssykdommer er viktig for et godt syn.

Økt bruk av mobil, nettbrett og data kan gi skader på synet. Barn og voksne bruker mye tid foran dataskjermer som kan føre til øyeskader. Stråling fra dataskjerm har en uttørrende effekt.

Det er viktig å velge solbriller som beskytter mot både UVA og UVB som er skadelige for øynene. Solbriller forebygge øyesykdommer hos både barn og voksne. Det reduserer risikoen for å utvikle synsproblemer og holder øynene skarpe og sunne. Solbriller har også en beskyttende effekt på den tynne huden rundt øynene. Vis sunt solvett fra april og ut hele sommeren.

Livsstilssykdommer som diabetes type 2, forhøyet kolesterol og hjerte- og karsykdommer kan føre til øyesykdommer. Et sunt og variert kosthold er nøkkelen for å forebygge livsstilssykdommer. Velg fargerik mat som styrker synet slik at du forebygger øyesykdommer.

(Forfatteren er ernæringsrådgiver, frilansjournalist og blogger. Blogg: www.sivshus.blogspot.com)

Artikkeltags