(NETTAVISEN): Fredag ettermiddag ble det kjent at det er brudd i forhandlingene mellom Telenor og TV 2. Det fører til at 550.000 Telenor-kunder får svarte skjermer når de prøver å se en av TV 2s kanaler.

Det gjorde også at mange ikke fikk sett årets Farmen-finale som ble sendt søndag kveld.

Lørdag la TV 2 ut en post på Facebook-siden sin, hvor de skriver at de er lei seg for at mange har mistet deres kanaler.

«Vi håper at 30 dager gratis tilgang til TV 2 Play kan være et lite plaster på såret nå i førjulstida», men de presiserer også at det kun gjelder for nye TV 2 Play-kunder. Det betyr at alle som har prøvd TV 2s strømmetjeneste tidligere, må betale for å få tilgang til tv-innhold.

I lenken som leder videre til deres egne sider, står det også at det er «kampanje». Kampanjetilbud med 30 dagers prøvetid på strømmetjenester, inkludert TV 2 Play, er dessuten ikke noe nytt.

Kundene raser over tilbudet til TV 2.

- Sjekket. Tilbudet gjelder bare for nye kunder, skriver en, hvorpå en annen svarer:

- Det er så sykt det. Det er kun for å få nye kunder på nett som glemmer å si opp abonnementet etter 30 dager. Nærmer seg svindel.

Se tilsvar fra TV 2 lenger ned i saken.

Raser over tilbudet

Flere reagerer på det TV 2 kommer med av tilbud.

- Kan ikke skjønne at dette er noen kompensasjon når de gir gratis tilgang de første 30 dagene, skriver en i kommentarfeltet på Facebook-posten.

- Snikinnføring av nye kunder vil jeg kalle det. For her må vi bli abonnement på en kanal og også oppgi kortnummer, skriver en annen.

En tredje spør om hun kan få en gratis måned om man allerede har TV 2 Play, hvorpå kanalen påpeker at kampanjen er for nye kunder.

- Dersom du er eksisterende kunde kan du eventuelt oppgradere til et årsabonnement. Da betaler du for 10, men har tilgang for 12 måneder, skriver TV 2.

Flere i kommentarfeltet påpeker nettopp dette - at det er en kampanje for nye kunder, noe de synes er veldig dårlig. En som tilsynelatende er Telenor-kunde skriver at tilbudet er et dårlig plaster for svarte skjermer.

- Dere fratar oss kanaler vi allerede har betalt for ved å «tilby» oss et plaster som innbefatter at dere tjener mer penger fordi vi må inngå på et abonnement. Det er så sleipt og uetisk at jeg ikke har ord, skriver en.

Mistet sportstilgang

Pakken man kan få en gratis prøveperiode på, innebærer heller ikke tilgang på absolutt alt av innhold. Du kan velge mellom pakkene «Film og serier» eller «Sport, film og serier», som inkluderer to CL-kamper (Champions League), én PL-kamp (Premier League) per runde og én LaLiga-kamp per runde, samt vintersport.

- Dette er så skammelig fra TV 2. En ting et at man ikke får se TV 2-kanalene som er reklamefinansiert, men hva med oss som har betalt 799 kroner per måned for se CL og PL. Vi betalte for tre måneder rett før dette skjedde. Hvordan kompenseres dette? Tilbakebetaling eller utvides tiden når «konflikten» er over? Ja, jeg ser dere prøver å kompensere TV 2 play, det holder IKKE!!!!! Vi skal ha varen vi HAR BETALT FOR, skriver en.

Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, svarer på kritikken.

- For kompensasjon må hver enkelt kunde ta kontakt med Telenor, hvor de har sitt kundeforhold. TV 2s innhold er fremdeles tilgjengelig hos de øvrige distributørene, og hos TV 2 Play, skriver hun i en epost til Nettavisen.

Forstår at folk er sinte

Willand har også blitt presentert for resten av kritikken i saken.

- Dere gir 30 dagers prøveperiode på TV 2 Play som plaster på såret for Telenor-kunder, men dette gjelder jo bare for nye kunder. Dere har også hatt denne typen kampanjer ofte. Hvordan mener dere dette er et plaster på såret for Telenor-kunder som ikke får sett TV 2s kanaler?

- Fordi det gir gratis tilgang til TV 2s kanaler for Telenor-kunder som ikke nå får sett oss. Vi beklager at seerne nå blir rammet som uskyldig tredjepart i forhandlingene mellom oss og Telenor. Vi har derfor åpnet for 30 dagers gratis tilgang til TV 2 Play for kunder som ikke har tilgang til verken TV 2s kanaler eller strømmetjeneste. På den måten kan alle som ikke har tilgang til TV 2s innhold få den muligheten uten ekstra kostnad, svarer Willand.

- Flere raser mot dette i kommentarfeltet til Facebook-posten deres. Kan dere forstå reaksjonene?

- Dette forstår vi veldig godt. Folk er selvsagt lei av at de må betale prisen for at vi ikke har klart å bli enige. Dette er vanskelig. Derfor har vi åpnet TV 2 Play til de som står uten noen form for tilgang, mens Telenor har kompensert sine kunder for bortfall i deres tilbud, sier Willand.

Overfor Nettavisen presiserer TV 2 at alle som ikke har et pågående abonnement hos TV 2 Play, kan få gratis prøveperiode selv om de har hatt en gratis prøvemåned tidligere, eller vært abonnent tidligere.

Les også: Inntektsfall for Telenor

- Vanlig praksis

I kommentarfeltet til TV 2-posten på Facebook, uttaler enkelte, som nevnt, at de mener tilbudet «nærmer seg svindel», fordi «det er kun for å få nye kunder på nett som glemmer å si opp abonnementet etter 30 dager». Andre mener det er «sleipt og uetisk».

Willand svarer at de skjønner at folk blir både oppgitt og sinte.

- Når det gjelder dette med 30 dager, så er det nok vanlig praksis når man registrerer seg til strømmetjenester. Kundene står selvsagt fritt til å si opp når de måtte ønske i løpet av de 30 dagene, sier hun.

Willand avviser også at de kommer med tilbudet for å tjene penger ved å fremme egen strømmetjeneste.

- Nei. Faktisk ikke. For oss handler dette om at TV 2s innhold skal være lett tilgjengelig for kundene der de er, sier hun.

Hun påpeker at de er avhengige av Telenor og de ande distributørene for å nå kundene, da de fleste fremdeles har et TV-abonnement gjennom en distributør.