(Nettavisen): Vi er to uker inn i januar, og du har nok allerede blitt utsatt for en rekke salgsreklamer. Det lyser og blinker «SALG» overalt. Nå vil butikkene ha deg til å kjøpe masse - og tro at du gjør et godt tilbud.

Men hvor gode er egentlig tilbudene - kun halvannen måned etter årets store salgsuke - Black Week?

– Det er selvsagt mulig å gjøre noen gode kjøp under januarsalget, men sjansen for å treffe blink er større under Black Week, sier Are Vittersø, norgessjef for sammenligningstjenesten Prisjakt.

– Veldig mange av produktene som er på salg nå, er også på salg i andre perioder i løpet av året, så det er få unike tilbud, påpeker han.

- Ikke la deg stresse av kampanjer

Vittersø viser til prisutviklingen de siste to månedene. Alle priser får et ganske bra dropp under Black Week og Black Friday, for deretter og gå opp igjen, før det får et lite dropp igjen under romjulen og januarsalget.

– Men dette er minimalt om man sammenligner med slutten av november. Denne trenden er gjennomgående i alle de foregående årene også, sier han.

Sammenligner vi prisene nå med prisene 1. november derimot, ser vi at prisene ligger cirka én prosent lavere nå - om vi ser alle produkter i alle kategorier i ett.

Vittersø mener prisstatistikken er et bevis for at det er lurt å sjekke prishistorikken til et produkt, for å sjekke om du gjør et godt kjøp.

– Det sier også noe om at man ikke nødvendigvis må la seg stresse av tilbudskampanjer i redsel for at man ikke får det samme tilbudet igjen, sier han.

Disse kategoriene skiller seg ut

Det er to kategorier som skiller seg mest ut i prishistorikken. Det er mobiltelefoner og skjønnhetsprodukter.

– Disse kategoriene ligger litt under snittet, men fremdeles ikke like bra som under Black Week, sier Vittersø.

Han påpeker også at skjønnhetskategorien består også av en del produkter som svinger veldig i pris, og har mange opp og nedturer i løpet av året.

– Så selv om skjønnhetsprodukter ser ut til å ha et godt januarsalg så er dette produkter som mest sannsynlig blir satt ned igjen i andre perioder også, påpeker Vittersø.

Færre tilbud i januar

Også Amund Espelien, daglig leder i prissammenligningstjenesten Prisguiden, sier at det er færre tilbud i januar enn siste uken i november. Han mener likevel det er mange gode tilbud nå.

Per nå er 1100 av totalt 7000 tilbud i Prisguiden rekordbillig.

– Med andre ord er det mange gode tilbud å velge mellom, selv om antall tilbud er noe lavere enn i Black Week og under romjulssalget, sier han.

På januarsalget er det imidlertid ofte en del andre varer enn det vi vanligvis ser i Black Week, påpeker Espelien.

– Akkurat nå er det kategoriene «Klær og sko», «Sport og fritid» og «Hvitevarer» som har flest tilbud, sier han.

Vil du ha nyheter rett i innboksen 5 dager i uka?

– Begrenset hva kundene kan tro på

NHH-professor Øystein Foros sier at det er begrenset hvor mange ganger i året man kan ha salg før det mister troverdighet.

– Det er en begrensning på hva man kan få kundene til å tro på - at det er viktigere å handle i dag framfor senere, sier han til Nettavisen.

Dette gjelder imidlertid spesielt for produkter man kjøper en sjelden gang, som skal være i flere år, for eksempel ski, kjøleskap og slalomsko.

Når bransjen etablerer tydelige salgsperioder, er det et tveegget sverd for dem, mener Foros.

– Når det er veldig lave priser under disse kampanjene, flytter mange forbruket til da. Black Week har nok tatt over for romjulssalget og januarsalget. Det er på en måte negativt for bransjen, sier han.

Foros forklarer at butikkene tidligere år fikk solgt for eksempel slalomsko til full pris før jul, fordi folk handlet julegaver, og så synes forbrukerne det var irriterende at skoene kom på salg over jul.

Men samtidig mener han folk kan være litt mindre prissensitive før jul, fordi man uansett skal kjøpe julegaver. Han påpeker imidlertid at det kan være lurt å sjekke prishistorikken før man kjøper dyre ting som skal være lenge, for å se om man blir «lurt» av januarsalget eller om det faktisk er et bedre tilbud nå enn under Black Week.