Gå til sidens hovedinnhold

Posten med el-lastebil på 26 tonn: – Nå starter arbeidet på de virkelig store bilene

Mandag tok Posten i bruk en elektrisk lastebil som er tre ganger større enn den største elektriske bilen selskapet har hatt så langt.

Den nye 26-tonns el-lastebilen fra MAN skal ha sitt hjem på Østlandsterminalen i Lørenskog, der den skal erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy og kjøre pakker og gods til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum.

– Denne lanseringen er også spesiell i den forstand at den markerer starten på vårt arbeid med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene. Posten har allerede Norges største kjøretøypark av el-biler. Nå starter arbeidet på de virkelig store bilene, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til Romerikes Blad.

Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent, slår selskapene fast i en pressemelding.

– Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier Pettersen.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første selskapet leverer av denne størrelsen i hele Europa.

– Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B. Sand.

Litt info til slutt for de ekstra bilinteresserte:

MAN eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Den er åtte meter lang pluss førerhuset. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.

Kommentarer til denne saken