Parkeringsvaktene kan nå få sparken

Gul lapp under frontruta kan bli et langt mindre vanlig fenomen i tiden fremover. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Gul lapp under frontruta kan bli et langt mindre vanlig fenomen i tiden fremover. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Det er få ting som er så irriterende som å få en parkeringsbot - og det er ekstra surt hvis en står på en plass det er gratis å parkere på, men har glemt å trekke en høyst unødvendig billett.

DEL

Men det kan nå hende at vi vil gå inn i en fremtid der det å få en parkeringsbot blir en umulighet, skriver Nettavisen.

Kameraer erstatter parkeringsvakter

Parkeringsselskapet Onepark - Norges 3. største private parkeringsaktør -  ruller i disse dager ut en ny løsning kalt Autopay som både vil gjøre parkeringsvakter overflødige og parkeringsbøter noe som tilhører fortiden.

Systemet fungerer ikke helt ulikt de automatiske bompasseringene du kjører gjennom på veien: Kameraer gjenkjenner automatisk skiltene på bilen din når du kjører inn på en parkeringsplass, og når du kjører ut igjen. Dermed vet parkeringsselskapet nøyaktig hvor lenge du har stått på plassen din.

Er du innenfor gratistiden på parkeringsplassen, hører du aldri noe igjen. Har du derimot stått over gratistiden - eller på en parkeringsplass med betalingsparkering - kan du betale i automat eller  få en regning tilsendt i posten.

Alternativt kan du opprette et abonnement som gjør at parkeringen automatisk blir trukket fra kredittkortet ditt.

Denne saken er levert av Nettavisen!

Sikter seg inn mot shoppingsentre

I første omgang er systemet myntet inn på kjøpesentrenes parkeringsplasser.

– Parkeringsbransjen og kjøpesentre med parkeringshus har ofte et omdømmeproblem, og det skyldes stor sett kontrollavgiftene, sier Arne Molden i Onepark til Side3.

– Her er det ofte gratis parkering i noen timer. Men det å gi en avskjedshilsen på 700 kroner til en god kunde som har vært på besøk og handlet for kanskje flere tusen kroner, er utrolig dårlig kundeservice, sier han.

Siden systemet automatisk har kontroll på alle som parkerer, vil det med Autopay aldri være behov for å ilegge parkeringsbøter. Det vil heller ikke være behov for å lønne parkeringsvakter på jakt etter folk som står syv minutter lenger enn betalt tid - eller har glemt å trekke lapp.

– På disse anleggene er det kun behov for noen som foretar renhold og oppfølging av tekniske installasjoner, sier han.

Hva er haken?

Med unntak av i parkeringshus med fysiske bommer, er det i dag slik at parkeringsbøter ofte er en vesentlig inntektskilde for parkeringsselskapene. Siden kameraovervåkning enkelt kan settes opp ved alle inn- og utkjøringer fra nær sagt enhver parkeringsplass, vil systemet kunne spise betydelig av disse inntektene.

– Så om du ikke får bøter, blir det da høyere priser?

– Nei, vi tror ikke vi kan prise oss høyere enn markedet. Men ved å gjøre det enklere for kundene, håper vi på høyere belegg og lojalitet, sier Onepark-sjefen.

Og nettopp lojalitet er et nøkkelord her: Fordi det å finne ut kontaktinformasjonen til eieren av en bil og det å sende en regning i posten ikke er gratis, kommer det et fakturagebyr i tillegg til parkeringsavgiften.

Denne avgiften er i dag på 50 kroner, men er noe du slipper unna om du registrerer deg som kunde hos Onepark.

Dette kan kobles opp mot fordelsprogrammer, noe som langt på vei bare er et annet ord for at Onepark eller handlesentrene kan sende deg «spesielle tilbud» - eller sagt på en annen måte: Reklame.

På denne måten kan også parkeringen i seg selv kobles direkte opp mot sentrenes fordelsprogrammer, for eksempel ved at parkeringen blir gratis i en periode.

Denne saken er levert av Nettavisen!

Artikkeltags