Gå til sidens hovedinnhold

Ole Martin leverte Teslaen til vask – fikk sjokk da han sjekket hvor den var: – Sånt skjer bare på film

Artikkelen er over 2 år gammel

– Politiet trodde ikke på meg da jeg anmeldte det. Det er jo ikke så rart, sånt som dette skjer bare på film.

For abonnenter

[Østlands-Posten] I november hadde Ole Martin Holthe bilen sin, en Tesla, hos AutoKomplex på Alfred-tomta til utvendig og innvendig vask.

Bilen skulle hentes dagen etter, men ikke lenge etter innlevering begynte det å komme varsler på Tesla-appen på telefonen.

– Først fikk jeg beskjed om at bilen var i ferd med å gå tom for strøm. Da trodde jeg det var noe feil med appen, forteller Holthe.

Men det var det ikke.

– Det var først da jeg sjekket på kartet hvor bilen var at jeg virkelig fikk sjokk. Den kjørte nemlig rolig på Storgata i Tønsberg.

(Saken fortsetter under bildet.)

 

Trengte en bil for å komme på et møte

Holthe tok umiddelbart kontakt med den ansatte han hadde levert bilen til. Men da han ringte, fikk han en SMS.

«Jeg er opptatt akkurat nå. Ring meg senere», skrev den ansatte i meldingen.

«Hvorfor er bilen min i Tønsberg?» spurte Holthe i en ny melding.

«Er i et møte og (navn på sjefen) hadde lånt bort den andre», svarer den ansatte.

Neste dag kommer det en ny melding til Holthe.

«Hei bilen står på utsiden og nøkkelen ligger på høyre framdekk. Nå er den ren og pen. Og igjen, beklager for i går.»

Men beklagelsen blir ikke akseptert.

– Jeg ga selvfølgelig beskjed om at det aldri var aktuelt å bruke firmaet igjen, sier Holthe.

Fikk regning på bilberging

Da Holthe hentet bilen neste dag, var den ren og pen. Men ikke alt var som det skulle.

– Det var en forferdelig lukt i den. En lukt jeg ikke aner hva kommer av. Det har jeg fortsatt ikke funnet ut av, forteller Holthe.

Og der kunne denne saken sluttet. For Holthe valgte å ikke gå videre med saken. Men denne uken fikk han en telefon fra en bilberger.

– Det viste seg at bilen gikk helt tom for strøm på heisaturen til Tønsberg. Da valgte han som kjørte den å bestille en bergingsbil, og regningen for den ble aldri betalt. Og som bileier var det jeg som ble kontaktet. Da var grensen nådd, og nå er saken anmeldt til politiet, sier Holthe.

– Politiet trodde nesten ikke på meg da jeg anmeldte det. Det er jo ikke så rart, sånt som dette skjer bare på film.

(Saken fortsetter under bildet.)

– Ikke mitt ansvar

Onsdag ettermiddag tok Østlands-Posten turen til AutoKomplex for å finne ut hvordan det kunne skje at en bil som ble satt til vask kunne ende opp på Storgata i Tønsberg.

– Dette er ikke mitt ansvar. Jeg hadde en som jobbet her, men han gjorde mange rare ting og ikke det han skulle, forklarer innehaveren til ØP.

– Men det er vel bedriftens ansvar at biler som blir levert her blir håndtert på en ordentlig måte?

– Jeg visste ikke engang at den var her. Den ble bare hentet av ham, og jeg hadde ingenting med det å gjøre, sier innehaveren.

– Hva skjedde med den ansatte etter episoden?

Han jobber ikke her mer.

– Han ble sagt opp etter det som skjedde i november?

– Nei, han ble sagt opp etter noe som skjedde i mars. Da viste det seg at han ikke hadde lappen.

– Burde ikke AutoKomplex i det minste betale regningen for bilbergingen?

– Nei, hvorfor skulle vi det? Det var ikke mitt ansvar. Han gjorde som han ville. Han gjorde mye tull hele tiden. Nå er han ikke her lenger, sier innehaveren – som også forteller at den ansatte som tok bilen til Tønsberg var utplassert i bedriften fra NAV.

NAV: – Ikke utplassert

Etter at denne saken først ble publisert, har NAV-leder Ulf Pedersen i Larvik tatt kontakt med Østlands-Posten.

Han tilbakeviser at den aktuelle personen skal ha vært ansatt via NAV.

– Vi har aldri hatt noen utplassert på denne arbeidsplassen, sier Pedersen.

Kommentarer til denne saken