– Vi skal være billigst på øl, og skal slå både Kiwi og Rema på pris, sier gründer og daglig leder Rolf Ivar Skår i Gulating, landets største utsalgskjede for spesialbrygget øl, til E24.
Priskrigen ble lansert da alle franchisetagerne var samlet før sommeren. Siden Gulating både eier leverandør, grossist-og detaljleddet, står de friere i prissettingen enn dagligvarekjedene gjør, påpeker Skår.
– Vi vil vise at øl ikke trenger å være dyrt. Dagligvarekjedene har tjent altfor mye penger på øl, og vi er klare for å slåss for å holde prisene nede, fortsetter han.
Øl under 30 kroner
Gulating hadde tidligere hovedkontorer på Strømmen, men flyttet til Skullerud i Oslo i mai. De har puber både på Jessheim, Lillestrøm og i Fetsund, og nyåpner i løpet av høsten en nyoppusset pub i de gamle Gulatinglokalene i Støperiveien på Strømmen.
Målet er ifølge Gulating at folk skal kunne kjøpe spesialøl til under 30 kroner.
– Vi er glade for all konkurranse, og skal alltid jobbe for å ha konkurransedyktige priser på alle varer, svarer kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin. Rema 1000 sier til E24 at de ikke ønsker å kommentere priskrigen.

Ansatte risikerer å måtte betale over 10.000 kroner for å parkere ved egen arbeidsplass: – Det er helt horribelt
Vil bli størst
På forsommeren fikk Gulating på plass en avtale med flere bryggerier, blant annet bryggerikjempen Hansa Borg.
Som et ledd i å bli Norges største pubkjede, har Gulating ambisjoner om å etablere ti nye puber i året, noe som vil koste eierne 100 millioner kroner i investeringer. Samarbeidet med Hansa Borg skal bidra til dette.
– Gulating er bygget på en grunnidé om å gjøre det store mangfoldet av norsk håndverksbrygget øl tilgjengelig, og å la folket selv bestemme, uttalte Skår da samarbeidet ble kjent.

Lill drømte om småbruk. Det gjorde ikke Odd. Dermed kjøpte de vingård
GULATING BRYGGERI AS
|
Kommentarer til denne saken