Taper millioner på TVNorge-striden

En million nordmenn står fortsatt uten tilgang til TV-Norge og 12 andre kanaler fra Discovery-gruppen.

En million nordmenn står fortsatt uten tilgang til TV-Norge og 12 andre kanaler fra Discovery-gruppen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Discovery har tapt rundt 14 millioner kroner i reklame­omsetning den siste uken.

DEL

(NETTAVISEN): Ifølge forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM Thalberg taper TVNorge og de andre kanalene i Discovery Networks Norway nær to millioner kroner daglig så lenge konflikten med Canal Digital pågår.

Det skriver papirutgaven til Dagens Næringsliv tirsdag.

TV-konflikten har vart siden 1. februar, og ikke nok med det: Konflikten med Telenor gjør at storannonsørene Orkla og Tine nå begynner å bli utålmodige.

– Vi synes dette er uheldig og vanskelig. Innenfor medie- og reklamekjøp, så er TVNorge en betydelig aktør. Akkurat nå trykker vi på knappene og ser på alternative løsninger for å nå ut med markedsføringen vår, sier direktør Arve Heltne i Orkla til DN.

Hos Tine tar de det foreløpig med ro, men:

– Det er ikke noen krise for oss. Vi finner vår vei ut til forbrukerne, uansett. Skulle det ikke gå mot noen løsning i løpet av kort tid, så må vi derimot tenke annerledes, sier markedsdirektør Kathrine Mo i Tine til DN.

– Canal Digital DPlay gratis ut februar

Nettavisen skrev før helgen at Telenor tar regningen for Canal Digital-kunder som ønsker å strømme TVNorge og de andre Discovery-kanalene.

Som et plaster på såret til kunder som savner TVNorge og de andre Discovery-kanalene, tilbyr nå Canal Digital DPlay gratis ut februar. DPlay er Discoverys strømmetjeneste.

«Som et alternativ tilbyr vi deg å refundere kostnaden din for DPlay. Følg med på «Min Side» for oppdatert informasjon om hvordan du får refundert din kostnad», skrev Canal Digital på selskapets Facebook-sideonsdag.

Hver sin virkelighet

TVNorge ønsker bedre betalt av Canal Digital enn det de hadde gjennom den foregående avtalen fra 2010, og argumenterer med at de har et langt bedre tilbud til seerne enn ved forrige korsvei. Den internasjonale TV-giganten har blant annet kjøpt TV-rettigheter til fire OL for 11 milliarder kroner og Tippeligaen for 2,4 milliarder.

Les også: Kontakt mellom partene

Discovery-sjef Harald Strømme har fremstilt det som at deres krav i forhandlingene er «en kaffekopp per kunde per år», mens Telenors informasjonssjef Tormod Sandstø hevder at forhandlingene dreier seg om en prisøkning på «flere hundre millioner kroner».

Søndag: - Langt fra hverandre

– Vi forhandler fremdeles, men partene står langt fra hverandre, sa kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks Norway til NTB søndag.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken