Derfor bør du sette opp tempoet når du går

TEMPO: Mennesker som går i raskt tempo, har 20 prosent lavere risiko for dødelighet, viser ny studie.

TEMPO: Mennesker som går i raskt tempo, har 20 prosent lavere risiko for dødelighet, viser ny studie. Foto:

Av

De som går fort, har 20 prosent lavere risiko for dødelighet, viser ny studie.

DEL

[Nettavisen:] Vi har alle vårt foretrukne gåtempo, enten du er en typisk «rusler» eller en som haster avgårde i et tempo som betyr at andre må småløpe for å holde følge.

I en studie publisert i British Journals of Sports Medicine, viser det seg imidlertid at et raskt gåtempo er helsebringende, skriver TIME.

20 prosent lavere risiko for dødelighet

Studien viser at de som har et raskt eller middels gåtempo, har 20 prosent lavere risiko for total dødelighet (dødelighet som følge av alle sykdommer) sammenlignet med de som går sakte. Samtidig har de med raskt gåtempo rundt 20 prosent mindre sjanse for å dø av hjerte- og karsykdommer.

Forskerne har sett nærmere på to store studier, «Health Survey for England» og «The Scottish Health Survey». Totalt har de analysert data fra mer enn 50.000 mennesker, som i snitt ble fulgt gjennom ni år. I løpet av disse årene var det 3.617 mennesker som døde, og over 1.000 av dem døde av hjerte- og karsykdommer.

– Hovedsakelig kan vi ta med oss videre at det å sette opp tempo kan være et godt tips hvis man ønsker å gjøre gåturen mer helsebringende, sier Emmanuel Stamatakis, professor i fysisk aktivitet, livsstil og folkehelse ved University of Sydney School of Medicine, til TIME.

Studiens svakheter

Når det er sagt så kan ikke forskerne konkludere med at det isolert sett er gåtempo som er avgjørende for å leve lenger.

Man kan jo også se på gåtempo som en indikator på fysisk form. Er man godt trent og fysisk aktiv, har man gjerne et raskere gåtempo enn de som trener mindre og er i dårligere fysisk form. Samtidig skriver forskerne at gåtempo ser ut til å påvirke risikoen for dødelighet uavhengig av den totale mengde fysisk aktivitet.

En annen svakhet med studien er at deltakerne selv har rapportert om eget gåtempo, og det er trolig at de har ulike definisjoner av hva som er raskt og sakte tempo.

Men uavhengig av studiens svakheter, mener forskerne at man har alt å tjene på å øke tempoet når man er ute og går. Får du opp pulsen, får hjertet ditt trening og blir bedre rustet for et langt liv.

Artikkeltags