– Det er veldig profesjonelt utført

Ble stoppet: Vogntoget som er registrert i Litauen, ble stoppet etter mistanke om manipulasjon av fartsskriveren. Utstyret politiet fant i kjøretøyet har de aldri sett maken til.Foto: Statens vegvesen

Ble stoppet: Vogntoget som er registrert i Litauen, ble stoppet etter mistanke om manipulasjon av fartsskriveren. Utstyret politiet fant i kjøretøyet har de aldri sett maken til.Foto: Statens vegvesen

Artikkelen er over 4 år gammel

JESSHEIM: Sjåføren av dette vogntoget hadde tatt i bruk meget avansert utstyr for å manipulere fartsskriveren. – Vi har aldri sett maken, opplyser politiet.

DEL

Tidlig mandag morgen i forrige uke ble det litauiske vogntoget stoppet av Statens vegvesen på kontrollstasjonen på Jessheim.

Det var tungt.no som først omtalte saken.

Kontrolleder i veivesenet, Bjørn Uno Rogneby, forteller til Romerikes Blad at de var mistenksomme på vogntoget etter å ha sett det på kameraet som filmer trafikken på E6.

– Fra E6 til kontrollstasjonen er det et lite stykke, og vogntoget kjørte svært sakte. Vi tok bilen inn i kontrollhallen og fant ut at skriveren «sto i hvil», sier Rogneby.

Han forteller at sjåførene som manipulerer fartsskriveren ofte gjør det ved å bruke en magnet festet til skriveren.

Noen magnet fant de ikke denne gangen.

– Vi undersøkte bilen nøye, men fant ikke ut av hvordan han manipulerte skriveren.

Dermed kontaktet vi politiet.

Politioverbetjent i utrykningspolitiet (UP), Jørn Dalen, var en del av politipatruljen som undersøkte vogntoget på forespørsel fra veivesenet.

– Fabrikklaget

– Det ble funnet en elektronisk fjernkontroll som ble brukt til å manipulere fartsskriveren. Vi har mistenkt at noen sjåfører bruker avansert utstyr, men vi har aldri sett maken til dette, sier Dalen.

Han forklarer at så vidt han bekjent, er det aldri stoppet noen med lignende utstyr i Norge, og at det er få tilfeller hvor en slik fjernkontroll er oppdaget i andre europeiske land.

– Jeg har fått henvendelser fra politi i andre land, blant annet fra Tyskland, som vil ha informasjon om utstyret, forteller politioverbetjenten.

Han presiserer at fjernkontrollen ikke er laget av amatører.

– Utstyret ser ut som det er fabrikklaget. Dette er veldig profesjonelt utført. Vi mistenker at flere sjåfører, ofte utenlandske, bruker tilsvarende systemer. Blant annet har vi lenge stusset over vogntog der sjåføren ikke engang overskrider kjøre- og hviletiden med ett minutt. Det er rett og slett for godt til å være sant, sier politioverbetjent Dalen.

Sjåføren av vogntoget er nå ilagt et forelegg på 12.000 kroner. Han er også utvist fra Norge i to år.

– Forseelsen er alvorlig

Bileieren, som er registrert i Litauen, har fått et forelegg på 50.000 kroner.

Trekkvogna, som nå er satt i kjørbar stand igjen, er inndratt til fordel for statskassa.

– Reaksjonene er strenge fordi forseelsen er alvorlig. Ikke bare manipuleres kjøre- og hviletiden, men det er også svindel overfor leasingselskap når det ikke er noe som registrerer kjørte kilometer. Vi snakker og om ulovlig kabotasjekjøring og forsikringssvindel, sier Dalen.

Bileieren er forkynt vedtaket, men har ikke godtatt forelegget. Saken ender mest sannsynlig i retten.

– Det finnes ingen rettspraksis på denne type saker, så det blir spennende å følge med på utfallet.

Fakta

  • Kjøre- og hviletid reguleres gjennom pålagt døgnhvil og ukehvil i et felles europeisk regelverk og registreres ved hjelp av fartsskrivere i kjøretøyet.
  • Manipulering av fartsskriveren er noe som gjøres av enkelte sjåfører for å jukse med kjøre- og hviletiden.
  • Utstyret i dette tilfellet kunne sette skriveren i «hvil» eller «annet arbeid», men i motsetning til bruk av magnet så koblet dette ikke ut sikkerhetssystem som for eksempel ABS-funksjonen.
  • Derimot satte det blant annet kilometertelleren på dashbordet ut av spill.
  • Utstyret la ikke igjen spor i «hjernen» til lastebilen, og ingen feilkoder dukket opp.

Her er flere som ikke «fulgte boka»

Trekkvogn uten bremser:

Farlig transport:

Tok vogntogene av veien:



Artikkeltags