Havarikommisjonen: Har gjort et sikkerhetskritisk funn på Helge Ingstad

Øygarden  20181124.
Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM "Helge Ingstad" fortsetter lørdag ettermiddag.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Øygarden 20181124. Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM "Helge Ingstad" fortsetter lørdag ettermiddag. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Havarikommisjonen har gjort et sikkerhetskritisk funn på fregatten Helge Ingstad og utelukker ikke at andre norske fregatter har samme feil.

DEL

Som et ledd i Havarikommisjonens arbeid med å kartlegge forliset av KNM Helge Ingstad er det også gjort funn av det som omtales som en sikkerhetskritisk feil ved selve konstruksjonen av fregatten.

Feilen går ut på at skipet ble fylt med mer vann enn det skulle, sett hen på skipets vanntette seksjoner.

Havarikommisjonen presenterte en foreløpig rapport etter kollisjonen mellom Helge Ingstad og tankskipet Sola torsdag.

Fakta om Helge Ingstad-havariet

  • Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.
  • Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.
  • Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.
  • Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.
  • Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.
  • Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.
  • Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.
  • En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.
  • Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.
  • 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.
  • 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.

Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken