I helga var det varmt på Romerike. Den første skikkelige sommervarmen fikk flere trolig konsekvenser enn solbrente romerikskropper.
– Jeg kjørte under brua rett før helga. Da var det ingen spor etter tjære i veien. Mandag morgen var det brune striper rett under brua på begge sider av veien, sier E6-bilist Åge Grasmo, som selv tidligere har fått bilen tilgriset på stedet.
Sundbyveien bru går over E6 rett før man kommer til Andelva i Eidsvoll sett sørfra. RB var på stedet mandag kveld denne uka og kunne selv se sporene i asfalten og at det hadde svettet tjære fra brua.
LES OGSÅ: Veivesenet klarer ikke stanse tjæredrypp fra E6-bruer
Beskyttelsesplatene er fjernet
RB har omtalt den aktuelle brua over E6 flere ganger. Allerede i 2011 startet problemene. En rekke biler har måttet ty til omlakkering etter å ha kjørt under brua. Statens vegvesen har tatt regninga.
Da RB omtalte saken problemet i februar opplyste veivesenet at de hadde betalt ut over 2,5 millioner kroner i erstatning.
De siste årene har det vært stille om problemet. Det ble satt opp plater under hele brua, men i forbindelse med stenging og arbeid på brua etter at en helt lik bru kollapset i Gudbrandsdalen, ble platene fjernet.
Statens vegvesens seksjonsleder for drift i Akershus, Trond Holtvedt, sier til RB, at platene ble tatt ned fordi de samlet opp vann som lå tett innpå selve konstruksjonen.
– Samtidig ble det vurdert at brua hadde stått der såpass lenge at problemet med svetting ikke var der lenger, sier Holtvedt.
Statens vegvesen har ikke gjort egne undersøkelser og RB kan ikke med sikkerhet si at det er tjære som har dryppet ned i veibanen, men etter å ha sett RBs bilder forteller Holtvedt at Statens vegvesen nå må gjøre nye vurderinger.
– Vi har så langt ikke mottatt klager fra bilister, men det ser ut til at dette er det samme problemet som vi har hatt tidligere på svært varme dager, sier Holtvedt.
Vil vurdere nye plater
Akkurat hva Statens vegvesen vil foreta seg er det ifølge Holtvedt for tidlig å si.
– Å sette på nye plater under brua kan være et alternativ, men vi er nødt til å undersøke situasjonen på nytt og se nærmere på dette. Det kan ta litt tid, sier han.
E6-bilist Åge Grasmo forteller at han nå velger å kjøre andre veier for å unngå skader på bilen igjen.
– Statens vegvesen ryddet godt opp etter seg sist, men det er mye plunder med bil inn og ut på verksted og alt det der. Derfor kjører jeg nå rundt brua, og ikke under, sier Grasmo.