Nå får Oslo lov til å tredoble takstene i bomringen på dager med høy luftforurensning

Nå kan prisen i bomringen i Oslo tredobles på dager med dårlig luftkvalitet. Det betyr opp til 177 kroner for privatbilister, 579 kroner for tungtransport.

Nå kan prisen i bomringen i Oslo tredobles på dager med dårlig luftkvalitet. Det betyr opp til 177 kroner for privatbilister, 579 kroner for tungtransport. Foto:

Av

Regjeringen gir motvillig grønt lys for å bekjempe dårlig luftkvalitet.

DEL

(Nettavisen): Samferdselsdepartementet bekreftet onsdag ettermiddag at de har godkjent søknaden fra Oslo og Akershus som gjør at de får lov til å tredoble prisen i bomringen på dager med ekstra dårlig luftkvalitet – såkalte «beredskapstakster».

Tiltaket har lenge vært omtalt, og er ment som et alternativ til forbud mot dieselbiler, men man har ventet på at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skulle godkjenne nye forskrifter.

Tredobler bomtakstene

Opprinnelig skulle beredskapstakstene settes fem ganger så høyt som vanlige bomtakster, men etter økningen i bompengene i oktober, er økningen bli redusert til 3-gangeren.

Det betyr opp til 177 kroner for privatbilister, 579 kroner for tungtransport.

– Dette er en forskrift de selv har bedt om. Vi jobber alle for bedre luftkvalitet, men politikerne i Oslo og Akershus bør tenke seg nøye om før de griper til dette nye verktøyet, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

– Det finnes et mangfold av virkemidler som bidrar til bedre luftkvalitet og som ikke straffer innbyggerne økonomisk for å reise på jobb, hente barn i barnehagen og handle, understreker Solvik-Olsen.

Skiller ikke på motorteknologi

Ifølge den nye forskriften er hensikten med de nye forskriftene å forbedre luftkvaliteten, og det er dieselbiler som er den klare verstingen en ønsker å bekjempe. Oslo og Akershus har derimot ikke søkt om å skille mellom motorteknologi.

Dermed blir økningen like stor for alle typer kjøretøy.

– Har ikke fulgt opp bystyrets vedtak

Dette får Frps gruppeleder i Oslo bystyre, Carl I. Hagen, til å reagere.

– Det er vanvittig at det røde byrådet farer fram med den dypt usosiale tredoblingen av bompengetakstene. Vi vet at svært mange er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå, og i tillegg vet vi at nyere dieselbiler og bensinbiler knapt nok slipper ut NOx, sier Hagen til Side3.

Han viser til at bystyrets vedtak der de ba om nye beredskapstakster, ba om at bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro 6-kravene ikke skulle inkluderes av økte takster.

– Dette har byrådet valgt å ikke følge opp. Det tyder på at disse beredskapstakstene har mer med fiendskap til bilen å gjøre enn med miljøhensyn, sier Hagen.

Nettavisen har spurt om kommentar fra samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG). Saken oppdateres når vi får svar.

Artikkeltags