[Nettavisen] Digitalbyrået Netlife Research undersøker hvert kvartal hvordan 80 sentrale, norske nettsteder framstår for brukerne.
I den siste rapporten har byrået inkludert såkalte cookie-advarsler, og resultatet var at 28 prosent av nettstedene advarte om cookies på forsiden gjennom popups, overlays eller bokser.
- Les også: Mobil eksploderte mens den ladet
I henhold til Nkom (tidligere post- og teletilsynet), som fører tilsyn med dette i Norge, er det ikke nødvendig å bruke plass på disse advarslene i det norske markedet .
- Det rekker med en lenke i topp eller bunn som heter «cookies» eller «informasjonskapsler», som er det norske begrepet, forteller rådgiver Audun Rundberg i Netlife Research.
Rundberg påpeker at de unødvendige advarslene tar spesielt mye plass på mobil og ødelegger for brukervennligheten.
- Les også: Ta grep – få bedre dekning
- I brukertester ser vi at folk ikke forstår hva advarslene gjelder og lar være å klikke dem bort. Dermed kan viktig innhold og navigasjon bli liggende skjult, slik at brukerne ikke finner det de er på jakt etter. Dette er det motsatte av brukervennlighet, slår Rundberg fast.
Bruk av informasjonskapsler er heftig debattert både her hjemme og internasjonalt. Mye cookies-bruk er harmløs. For eksempel vil mange nettsteder møte deg første gang med engelsk side, spørre om hvilket land du kommer fra og servere innhold på norsk. Neste gang du besøker siden får du norsk innhold med en gang.
- Les også: Dette bør du slutte med
– Andre nettsider samler informasjon om hva du gjør og selger den videre. I stedet for å bruke plass på irriterende advarsler om cookies, burde de som står bak slike nettsider, slutte med å bruke cookies på denne måten. Å bruke 25 prosent av plassen på forsiden på å fortelle at du bruker cookies, gjør ikke at alt det nettstedene bruker cookies til, er greit, mener Rundberg. (ANB)
Kommentarer til denne saken