Etter to år med planlegging åpnet det gigantiske varehuset dørene: – Dette er indrefileten

Torsdag åpnet Birger N. Haug sin nye forretning på Gardermoen etter to år med planlegging og bygging. Der går de hardt inn for det nye konseptet bilvarehus.

DEL

– Dette er fremtiden. Vi kaller dette for et bilvarehus. Her samler vi alt under samme tak, for å opprettholde kravet til lønnsomhet og kvalitet.

Daglig leder hos Birger N. Haug på Gardermoen, Anders Lund, er sikker i sin sak. Han mener at hvis en skal lykkes i fremtiden må en satse stort og kompakt. Og det hersker liten tvil om at bygningen er stor og kompakt.

– Vi har elleve mål tomt og over tre tusen kvadratmeter i grunnflate, kan Lund fortelle.

For store for Jessheim

Bygningen har i dag 164 biler under tak, fem ulike bilmerker og 27 ansatte. Så stor er forretningen at det ikke var plass til dem på industrifeltet på Jessheim, hvor flere andre store bilmerker har samlet seg.

– Der er det ikke plass, og det må være såpass stort, for at det skal være effektivt og kompakt. Her har vi fem merker under samme tak, vi har verksted, vi har en småskadeavdeling med lakk, og vi er ganske store på utstyr etter hvert. Det krever en del plass, og da havnet vi her, men det er vi glade for, forsikrer Lund.

En av de store fordelene med plasseringen, mener Lund er nærheten til flyplassen.

– Den nærheten er viktig, først og fremst med tanke på bruktbilmarkedet. Vi kan hente inn kunder fra hele landet. Du skal bo langt oppe i nord, hvis du ikke klarer å komme deg hit på drøye to timer. Dessuten har vi 143 bruktbiler under tak her i dag, så det er litt å velge i. Etterpå kan de kjøre hjem blide og fornøyde i en ny bruktbil, sier han.

Tror Gardermoen vil bli ny «Bilby»

Ifølge Lund er det flere gode grunner til at de valgte å satse på nettopp Gardermoen. Men det viktigste er veksten i næringsparken Oslo Airport City. Ikke bare planene for området er stort, det er også planene til Birger N. Haug.

– Vi har så tro på det området her at vi har lagt opp til å kunne bygge på nesten like stort som det er i dag, innenfor tomta her. Det har vi også allerede begynte å klargjøre for, forteller Lund. Dette er indrefileten nord for Oslo, og vi vet jo at flere bilforhandlere lukter på dette området. Jeg tror at vi vil få en ny «bilby» på Romerike og at den blir rundt her. Det er jeg helt sikker på!

(Saken fortsetter under bildet)


Tenker på miljøet

MDG gjorde suksess i lokalvalget i år, og rundt om i verden streiker ungdommen for miljøet. Selv om Lund håper folk vil ta trosse flyskammen for å kjøpe bil hos dem, forklarer han at også Birger N. Haug prøver å holde fokus på miljøet – både på eget initiativ og på initiativ fra politikerne.

– Vi følger med den grønne bølgen som slår innover landet, og politikerne er ikke noe glad i logistikk og bilvirksomhet i sentrum. Da må vi litt ut av byene. Det er også en grunn til at vi har valgt denne plasseringen. Vi satser også tungt på elbiler, og har fokus på kildesortering av olje og batterier. Vi står for «kvalitet og omtanke», i omtanke inngår også miljø.

Apropos politikeres ønsker, kan Lund avsløre at de har fulgt nøye med på lokalvalget.

– Vi er litt spente på om Tom Staahle får bli sittende, for han er jo veldig sånn «her gis det gass». Eierne her, Bjørn Dæhlie og Fabritius, har i hvert fall vært veldig spente på dette valget. De er nok spent på hva det vil ha å si for dem og tempoet på utviklingen av området, men uansett har vi veldig trua, slår han fast.

Skal selge 1800 biler i året.

Uavhengig av om Staahle får sitte eller ikke, har Lund tro på prosjektet. De har satt seg høye mål for hvor mange biler de skal selge i fremtiden.

– Når alt er oppe og går, skal vi selge 1500 bruktbiler og 300 nye biler i året. Samtidig vet vi at markedet svinger. Det handler mye hvilke bilmodeller som er i vinden. Før jul kunne vi selge flere Nissan Leaf enn vi klarte å signere kontrakter, hvis vi ville.

Og med gode salg kommer gode tall.

– Vi sikter oss inn på en 350 millioner i årsomsetning, men det avhenger igjen av hva som er i vinden og hvilket biler vi har i ny bil-satsingen vår. Totalt omsatte Birger N. Haug i 2018 for rett under 2,8 milliarder, forteller Lund.

Artikkeltags