Stasjonskamp førte ikke fram

VELGES: Rånåsfoss stasjon.

VELGES: Rånåsfoss stasjon. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

RÅNÅSFOSS/AULI: Nes og Sørum blir ikke hørt. Rånåsfoss beholdes som stasjon.

DEL

Politikerne i de to nabokommunene har ført en intens kamp for at Sandnes øst skal bli ny felles stasjon til erstatning for dagens Rånåsfoss og Auli.

Etter mandagens møte mellom Nes-ordfører Grete Sjøli, Sørum-ordfører Marianne Grimstad Hansen og plandirektør Anne Marstein i Jernbaneverket er det enighet om at Jernbaneverket varsler oppstart for reguleringsplan for opprusting av Rånåsfoss.

– Vanskelig å forsvare

– Kostnadsestimatet viser at Sandnes øst vil bli to-tre ganger så dyr som Rånåsfoss. Da vil det bli vanskelig å få det alternativet gjennom på Stortinget, sier Marstein til Romerikes Blad.

– Vi ser at Sandnes er mer sentralt, men når det blir så store forskjeller i kostnadene, vil det være vanskelig å forsvare.

Marstein viser til at man også måtte ha bygget krysningsspor på Sandnes, og at det ville ha blitt en stor kostnadsdriver med de dårlige grunnforholdene som er der.

– Vi vil optimalisere Rånåsfoss med tanke på parkering, gang- og sykkelvei og tilgjengelighet for buss. Da vil stasjonen fint fungere i 15–20 år. Tenker vi lenger fram med utbygging av nytt dobbeltspor, kan det kanskje bli nødvendig med ny stasjon, sier plandirektøren.

SKUFFET: - Sandnes øst burde velges som framtidig stasjon, sier leder Svein Olsen i Søndre Auli Vel.

SKUFFET: - Sandnes øst burde velges som framtidig stasjon, sier leder Svein Olsen i Søndre Auli Vel. Foto:

– Ikke overraskende

– JBVs beslutning var ikke overraskende, men likevel veldg synd for Auli sin del. JBV ble bedt om å komme tilbake med en sak til kommunestyret med argumenter og priser, sier Grete Sjøli.

Leder Svein Olsen i Søndre Auli Vel synes det er bakstreversk å velge Rånåsfoss.

– Det er ingen motivasjon for framtida og satsing på miljø. Jeg håper at toget fortsatt ikke har gått. Jeg setter min lit til at Stortinget ser det uheldige i å velge det alternativet som er lengst unna der folk bor, slik at de fleste må kjøre bil for å komme seg dit, sier Olsen.

Artikkeltags