Tilbyr gratis mattehjelp på storsenteret: – Elevene kan forvente noen aha-opplevelser

EKSAMENSHJELP: Arshad Jakob Jamil driver Undomsakademiet. Lørdag skal han arrangere matteundervisning på Strømmen storsenter.

EKSAMENSHJELP: Arshad Jakob Jamil driver Undomsakademiet. Lørdag skal han arrangere matteundervisning på Strømmen storsenter. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

16. mai skal mange tiendeklassinger ha matteeksamen. Lørdag kan elevene stikke innom Strømmen storsenter for å få hjelp.

DEL

– Matteeksamen gikk dårlig i fjor på landsbasis. Dette er mitt bidrag. Greier vi å hjelpe en enkelt elev, er jeg fornøyd, sier Arshad Jakob Jamil, grunnlegger og daglig leder hos Ungdomsakademiet.

Ungdomsakademiet driver med privatundervisning av elever på grunnskole, videregående og høyskole/universitetsnivå.

Lørdag står Jamil og kollegaene på Strømmen storsenter fra klokka 10 til 18 for å hjelpe ungdomsskoleelevene gratis.

– Vi setter av ca. en halvtime per person, så vi oppfordrer elevene til å komme med en konkret oppgave. Elevene som kommer på lørdag kan forvente å få noen aha-opplevelser. Hvis det er noe de ikke forstår vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe, sier Jamil.

Har mange elever i Skedsmo

– Hvorfor på et kjøpesenter?

– Mange foreldre sier at de gjerne skulle visst om oss tidligere, og det er på senteret foreldrene er med ungene sine på en lørdag, sier Jamil.

Ungdomsakademiet holder til i Oslo, og Jamil sier de har mange elever i Skedsmo.

– Vi fikk henvendelsen og syntes dette var et spennende og flott tiltak for å hjelpe ungdom som synes det er utfordrende med mattefaget. Jeg håper det kommer mange som får hjelp til å utnytte sitt potensiale, sier Siri Sogstad, leder for kundeservice hos Strømmen storsenter.

Hun har ikke hørt om andre sentre som har gjort dette tidligere.

– Hvis dette er noe som lykkes håper jeg vi kan gjøre det igjen, sier Sogstad.

Les også: Vil filme kandidatene under eksamen

Eksamenstips

Tiendeklassingene skal ha skriftlig eksamen nå i mai. Jamil mener en ting er spesielt viktig når de skal forberede seg:

– Det viktigste er kunsten å være avkoblet, og å jobbe uten støy og avbrytelser. Vi har elever som kommer til oss og sier at de har jobbet med en oppgave i to timer uten å få det til. I realiteten har de vært på sosiale medier i stedet for å jobbe med oppgaven. Da føler elevene seg dummere enn de egentlig er, sier Jamil.

Han anbefaler også å legge en plan for hva man skal gjøre i tiden før eksamen, og å lage tankekart for å få oversikt over pensum.

I tillegg anbefaler han å simulere en eksamen.

– Sett av tiden fra klokka 09 til 14 og ha en generalprøve. Mange kan mye mer enn de får prestert på eksamen, fordi de ikke er vant til stresset, sier Jamil.

Han har også en oppfordring til foreldrene nå i eksamensperioden:

– Det er viktig at foreldrene engasjerer seg. Nedprioriter andre aktiviteter og ikke reis på hytta. Ikke få barnet til å føle at alle andre har det gøy mens barnet forbereder seg til eksamen, sier Jamil.

Arshads eksamenstips

  • Unngå støy og avbrytelser. Vær avkoblet fra sosiale medier.
  • Planlegg bakover fra eksamensdatoen og legg en plan for dagene før eksamen.
  • Lag tankekart for å få oversikt over pensum.
  • Simuler en eksamen for å venne deg til stresset.
  • Til foreldre: Vær engasjert og nedprioriter andre ting i eksamensperioden.

– Supplement til skolen

Jamil startet opp Ungdomsakademiet for syv år siden. De driver med privatundervisning av elever. I Ungdomsakademiet jobber rundt 120 lærere. De fleste er studenter som jobber deltid ved siden av studiene.

– Undervisningen hos oss er ikke et alternativ til skolen, men et supplement. Jeg tror at alle elever kan prestere bedre, sier Jamil.

– Hvorfor trenger noen elever privatundervisning?

– Den største grunnen er når foreldrene har kunnskap og tid, men de klarer ikke å hjelpe sine egne barn, fordi terskelen for konfliktnivå er mye lavere hjemme. Dessuten er ikke alle skrudd sammen for å lære i større klasserom, og ikke alle klarer å sette av nok tid til å jobbe med skolearbeidet.

Interessen øker

Jamil merker en stadig økende interesse og aksept for privatundervisning.

– Jeg kaller det en personlig trener i matte. Jeg vil at elevene skal være stolte av det, og ikke bli ertet for å satse på skole, sier han.

Privatundervisning har tidligere blitt kritisert for å bidra til økte forskjeller i samfunnet. Hva tenker du om det?

– Jeg mener at det er fritt skolevalg, spesielt i Oslo, som bidrar til dette. Vår hjelp er i praksis med på å få elever til å blomstre og gi et løft til skole-Norge. Vi er et sosialt entreprenørskap. Målet er å tilby denne tjenesten til best mulig pris. Det klarer vi i dag. Dessuten handler dette om prioritering. Til prisen av en iPhone kan man få 20 timer hos oss, sier Jamil.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken