Travel Retail Norway økte omsetningen

Taxfree på Oslo lufthavn.

Taxfree på Oslo lufthavn. Foto:

Av

Taxfreekjeden Travel Retail Norway økte omsetningen til over 5,5 milliarder kroner i fjor. En svak krone bidro imidlertid til det svakeste resultatet på ti år.

DEL

Det ble solgt for 5,5 milliarder kroner i 2018, og selskapet leverte et driftsresultat på solide 193 millioner kroner.

– Det ble et stabilt år, hvor en del trender fortsetter fra 2017, sier Travel Retail Norway-sjef Tore Hov til E24.

Kjeden driver taxfreebutikkene på landets største flyplasser og har økt omsetningen hvert eneste år siden oppstarten. Fjoråret var intet unntak.

Selv om tallene fortsatt er sterke, er resultatet det laveste for selskapet siden 2008. Årsaken er den svake kronen mot euro. Travel Retail Norway kjøper inn varene sine i euro, noe som påvirker resultatet kraftig ettersom euroen aldri har vært dyrere målt mot kronen enn den var i fjor.

På spørsmål om de vil heve prisene om kronen holder seg svak fremover for å øke lønnsomheten, svarer Hov slik:

– Vi har ingen planer om det nå. Vi ønsker at alle som reiser til og fra Norge skal handle her fremfor i utlandet, og da må vi ha konkurransedyktige priser.

Salget av alkohol har gått ned, mens parfyme og andre skjønnhetsprodukter har økt.

Artikkeltags