Historisk flyrute åpnet fra Oslo lufthavn: – Det har tatt tre år med forhandlinger

FLyplassdirektør Øyvind Hasaas feiret den nye Kina-ruta med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

FLyplassdirektør Øyvind Hasaas feiret den nye Kina-ruta med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Onsdag lettet flight HU770 fra Oslo lufthavn – og et stykke flyhistorie ble skrevet.

DEL

For aldri før har passasjerer kunnet fly direkte mellom Norge og den kinesiske hovedstaden Beijing.

Men nå kan de det. Det kinesiske flyselskapet Hainan har latt seg overbevise om at direkteruten har et marked, og skal nå ha tre ukentlige avganger mellom de to hovedstedene.

– En veldig viktig rute som vil øke samhandlingen mellom Norge og Kina. Beijing er en av de viktigste hovedstedene i verden, sier flyplassdirektør Øivind Hasaas til RB.

At den historiske flyavgangen ble halvannen time forsinket, la ingen demper på festen.

– Etterspurt

Så viktig mener man ruten er at den første avgangen ble markert med stor festivitas for prominente gjester fra både Norge og Kina ved gate F19 før den første avgangen onsdag. Til og med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen hadde tatt turen.

– Det er jo ikke sånn at det kommer en minister hver gang det åpnes en ny flyrute, men denne er særdeles viktig, sier han, og mener flyruten vil være bra både for turismen og for å knytte enda sterkere og tettere bånd mellom norsk og kinesisk næringsliv.

– En slik rute er noe det norske næringslivet har etterspurt lenge. Med denne kan vi ta del i den internasjonale veksten, sier han.

Et eksempel på nytteverdien: da flyet lettet fra Oslo Lufthavn onsdag hadde det 16 tonn laks i lasterommet. Det er med andre ord ikke bare forretningsfolk og turister som skal fraktes, også varer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TIL KINA: Dette flyet lettet fra Oslo Lufthavn Gardermoen onsdag. Det er første gang et fly har flydd direkte fra Oslo til Kina.

TIL KINA: Dette flyet lettet fra Oslo Lufthavn Gardermoen onsdag. Det er første gang et fly har flydd direkte fra Oslo til Kina. Foto:

Tre år

Men flyruten har sittet langt inne.

– Vi har forhandlet med flyselskapet om å få til dette i tre år, røper flyplassdirektør Hasaas.

– Hvorfor har det tatt så lang tid?

– Å etablere en flyrute innebærer at flyselskapet må ta en risiko. Det er de som har kostnadene, og de må være overbevist om at flyruta vil være lønnsom. Men vi har jobbet godt sammen i forhold til å skape forståelse for markedet.

Fakta

Ruten mellom Oslo og Kina vil opereres av en A330-300 med 292 seter fordelt på 32 i businessklasse og 260 i økonomiklasse, med avganger fra Oslo Lufthavn tre ganger i uken. Flytiden er åtte timer.

Hainan Airlines:

  • Har over 1400 ruter i inn- og utland til 110 byer.
  • Selskapet har sitt hovedsete er i Haikou.
  • Eneste flyselskap i Kina med fem stjerner på Skytrax-målingene.
  • Flyflåten består hovedsakelig av Boeing 737 og 787, samt Airbus A330.
  • Hainan har over 400 fly i flåten som frakter både passasjerer og flyfrakt.

Artikkeltags