Rekordhalvår for Thons kjøpesentre

GÅR SÅ DET GRINER: Thon har flere kjøpesentre på Romerike.

GÅR SÅ DET GRINER: Thon har flere kjøpesentre på Romerike. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mener økt netthandel ikke nødvendigvis betyr kjøpesentrenes død.

DEL

(NTB): Kjøpesentrene i Olav Thon Eiendomsselskap tjente over to milliarder før skatt i årets første halvår, opp 59 prosent fra første halvår i fjor.

Halvårsrapporten fra Olav Thon Eiendomsselskap, den børsnoterte delen av Thon-imperiet, viser solid resultatvekst, skriver Finansavisen.

Rapporten nevner ikke netthandel en eneste gang, men viser heller til «markedsmessig og finansiell risiko knyttet til eiendoms- og finansmarkedene» som de største truslene for deres kjøpesentre.

– Vi har ikke noen særlig tro på internett, spøker finansdirektør Arne B. Sperre overfor Finansavisen, før han utdyper nærmere.

– Det aller meste av netthandelen utgjøres av ikke-fysiske varer, som billetter, abonnementer, musikkstrømming og reiser. Dette står for rundt 70 prosent og er bransjer som normalt ikke har hatt stor omsetning i kjøpesentre.

Han trekker fram utstillingslokaler og såkalte pickup points – utleveringssteder for varer bestilt på nett – som eksempler på hvordan skillet mellom digitale og fysiske butikker svekkes. Dermed betyr ikke økt netthandel nødvendigvis kjøpesentrenes død.

– Det er en glidning mellom e-handel og vanlig handel. Det ser for eksempel ut som at både XXL og Elkjøp lykkes godt

Bildetekst spbc65a7:

Strømmen Storsenter, Norges største i antall butikker og en del av Olav Thon Eiendomsselskap. Arkivfoto: Jarl Fr. Erichsen / NTB SCANPIX

Artikkeltags