Markedssjefen til Gant raser mot Obs-kampanje

LITE POPULÆR: Gant-tilbudet til Obs tas dårlig imot at Gant Norge. Foto: Coop

LITE POPULÆR: Gant-tilbudet til Obs tas dårlig imot at Gant Norge. Foto: Coop

Av
DEL

(NETTAVISEN): Får gjennomgå etter salg av merkeklær til en billig penge.

- Dette undergraver merkevaren vår, sier markedssjef Alexander Bratlie Transeth i Gant Norge til Nettavisen.

Norges eneste hypermarkedkjede, Obs, en del av Coop-konsernet, selger for tiden skjorter av det eksklusive klesmerket Gant til 599 kroner. 

Det er god del billigere enn hva Gant selger på sine nettsider. Der koster tilsvarende skjorter 1.000 kroner.

Parallellimport

Klærne er ikke kjøpt gjennom Gant Norge, som er klesmerkets offisielle representanter i Norge, men parallellimportert fra EU gjennom andre kanaler.

Dette er Transeth i Gant Norge svært lite begeistret for, ettersom Gant ikke ønsker at produktene deres blir solgt billig i en dagligvarebutikk. 

På Facebook-siden til Obs skriver han blant annet det følgende:

«Det er direkte ødeleggende for merkevaren, og rett og slett ufyselig å se hvordan dere gjør business KUN for å tjene (bittelitt) mer på andre merkevarers bekostning. Ønsker at alle skal vite hvordan dere operer, helt uforskammet oppførsel!!!», skriver han.

Etter at Nettavisen publiserte sin artikkel, er innlegget blitt slettet.

Skjermdump av Facebook-innlegget.

Obs har i lang tid hatt som praksis å kjøpe store partier med klær med kjente merkevarer som Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Ilse Jacobsen og Calvin Klein. De selger dem videre til kunden til priser langt under hva de autoriserte forhandlerne gjør.

Det har Transeth fått med seg.

«Vi er tross alt ikke den eneste merkevaren som blir solgt på "skittent" vis gjennom dere. Nok er nok», skriver han videre på Obs' Facebook-side.

Til Nettavisen forteller Transeth at Gant får mange henvendelser fra både forbrukere og butikker som reagerer på salget av Gant-klær på Obs.

Skjermpdump.

- Gant står for kvalitet og service. Produktene blir fremstilt på en måte som ikke er merkevaren verdig når de ligger i kurver inne på Obs eller Smartclub og selges til en billig penge, sier han til Nettavisen.

Vil tilby kunden merkevarer

Knut Wellerop, kjededirektør i Obs, sier han er overrasket over den kraftige reaksjonen.

- Coop er eid av kundene og vi vet at våre kunder ønsker seg merkevarer til en lavest mulig pris, og det prøver vi å innfri så godt vi kan. Det er noe som heter selektiv distribusjon, som betyr at leverandørene velger hvor man ønsker å selge varer. Samtidig er slik at man kan få fatt i det meste likevel, sier han til Nettavisen.

Han understreker at Obs ikke ønsker å undergrave merkevaren til Gant, slik Transeth anklager dem for.

SELGER GANT-KLÆR: Kjededisponent I Obs Knut Wellerop. 
Foto: John T. Pedersen

SELGER GANT-KLÆR: Kjededisponent I Obs Knut Wellerop.  Foto: John T. Pedersen

- Det er klart at når vi selger produktene med lavere margin, kan det bli vanskelig for dem å tjene like mye penger på varene som de ellers gjør. Samtidig er det ikke så uvanlig at også merkebutikker selger varene sine på tilbud, og Obs skal være norgesmestre på kampanjer. Derfor utfordrer vi dem på pris, sier Wellerop.

Han tror at de samme personene som handler Gant i autoriserte butikker i mange tilfeller også handler på Obs, og at skaden på merkevaren ikke er så stor som Transeth tror.

- Jeg tror ikke kundene våre er så annerledes. Faktisk tror jeg at hvis han hadde visst hvem som er våre kunder, ville han ikke synes det var et så stort problem, sier han.

Lovlig

Selv om de fleste Gant-klærne som selges i Norge går gjennom Gant Norge, understreker Transeth at det ikke er ulovlig for Coop å selge klærne på denne måten.

- Det er lovlig, men det er noe vi forsøker å forhindre . Vi har rapportert det til Gant sentralt og de vil forsøke å finne lekkasjene. Vi velger nøye ut hvem som selger våre produkter og vi prøver å hindre at noen selger til slike kjeder, sier han.

- Du har brukt kraftig ord på Facebook. Du sier blant annet at praksisen til Obs er ufyselig?

-Ja, det var kanskje litt voldsomt, men vi opplever at dette undergraver merkevaren vår, sier han.

- Men offisielle Gant-forhandlere selger jo produkter på tilbud de også?

- Ja, men bare restbeholdninger. Vi selger ikke nyheter. Blant produktene Obs selger er det både nyheter og noe gamle produkter, sier Transeth.

Artikkeltags