Bertel O. Steen reduserer med 200 årsverk – kommer ikke unna oppsigelser

KREVER OMSTILLING: – Vi tar kraftfulle grep. Det er nødvendig og rigger oss bedre for fremtiden, sier Bjørn Maarud, skedsmosokningen som er konsernsjef i Bertel O. Steen AS.

KREVER OMSTILLING: – Vi tar kraftfulle grep. Det er nødvendig og rigger oss bedre for fremtiden, sier Bjørn Maarud, skedsmosokningen som er konsernsjef i Bertel O. Steen AS. Foto:

Store endringer i bilbransjen gjør at giganten Bertel O. Steen må redusere driftskostnadene med 200 millioner kroner i år. I tillegg skal rundt 200 årsverk vekk allerede i 2019 .

DEL

Bilbransjen er inne i sin største endringsfase siden Bertel O. Steen startet med bilimport i 1907.

– Det er nødvendig med en betydelig kostnadsreduksjon for å sikre nok kraft til den omstillingen vi er inne i nå, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Fra kontoret ved bilkonsernets hovedkontor i Lørenskog har han nå sendt ut varsel til ansatte over hele landet at det skal kuttes.

– Kostnadsbesparelsene på 200 millioner kroner som skal tas ut i år skal vi ta på alt fra reisevirksomhet til konsulentbruk til driftskostnader generelt. Den mer langsiktige besparelsen er det nedbemanningen som vil stå for, sier han.

– Hvem mister jobben?

– Vi er nå i gang med å kartleggingsarbeidet i forhold til dette, men det er på det rene at det er det vi kaller detaljleddet vårt som nok vil komme til å merke dette mest.

Maarud bekrefter at det i praksis betyr at selgere og verkstedarbeidere er blant de mest utsatt.

– Og det er trolig ute i de store byene, hvor elbilandelen er høyest, det vil bli nedbemannet mest, sier han.

Solid resultatfall i 2018

Bertel O. Steen importerer biler fra tyske Daimler, franske Groupe PSA og koreanske Kia. Et begrenset utvalg av elektriske biler og plugin hybrider medførte et vesentlig resultatfall for konsernet i 2018. Etter årets fire første måneder er salget av nye personbiler for Bertel O. Steen redusert med hele 33,2 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.

Et lyspunkt ifølge Maarud, er at konsernets billeverandører nå lanserer mange elektriske modeller som er på vei til det norske markedet.

– Elbilene som kommer, løser likevel ikke alt. Selv med attraktive produkter på vei vil ikke kampen om kundene bli enklere framover når konkurransesituasjonen rundt elbiler normaliseres. Tilgangen på elbiler blir bedre, noe som også betyr at det vil bli vanskeligere å omsette kunder som står på ventelister nå til faktiske kontrakter. I det store og hele tror vi situasjonen vi har nå vil være den nye normalsituasjonen.

Hvor mye av nedbemanningen som må tas som rene oppsigelser er ikke helt klart ennå.

– Med en årlig turnover på 10 prosent vil ansettelsesfrys og naturlig avgang være effektive virkemidler. Vi kommer allikevel ikke unna oppsigelser, men tilstreber å holde dette så lavt som mulig, sier Bjørn Maarud.

Stor omstillingsvilje

Han understreker at konsernets økonomi er solid og at omstillingsviljen er stor.

– Selv om det butter nå, har vi flere år bak oss med sterke resultater, minner Maarud om.

– Vi er i gang med å endre oss. Vi har rekruttert ny kompetanse for å utvikle nye digitale tjenester, og fortsetter den digitale transformasjonen av konsernet. Vi investerer i infrastruktur gjennom et nytt, toppmoderne logistikksenter på Berger og et flott forhandlerbygg på Lørenskog. Samtidig som vi gjør store investeringer for framtiden, kutter vi der vi kan. Å bruke både gass og brems samtidig er krevende, men helt nødvendig i den transformasjonen vi er inne i nå, sier Maarud.

Bertel O. Steen bygger for tiden to nye store anlegg på Romerike; Nytt salgsbygg i Solheimsveien i Lørenskog og et nytt lager- og logistikksenter ved E6 på Berger.

– Kostnadskuttene våre får ingen konsekvenser for disse prosjektene, sier Maarud.

Fakta

  • Bertel O. Steenimporterer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom selskapets egen forhandlerkjede.
  • Bertel O. Steen Eiendom AS med datterselskaper forvalter en eiendomsportefølje på ca. 176.000 m2 knyttet til bil og annen næringsvirksomhet.
  • Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 22 verksteder lokalisert i de største byene i Norge.
  • Bertel O. Steen har ca. 2.600 medarbeidere og konsernets hovedkontor ligger i Lørenskog kommune.
  • Konsernet omsatte for 15,9 milliarder i 2018. Overskudd før skatt endte på 269 millioner kroner.

Artikkeltags