Googles søkeresultat på mobil endres: Mobilvennlige nettsider blir prioritert

Fra og med tirsdag denne uken vil nettsider som er mobilvennlige bli prioritert i Googles mobilsøk.
FOTO: SIV ELISABETH LIMKJÆR (NETTAVISEN)

Fra og med tirsdag denne uken vil nettsider som er mobilvennlige bli prioritert i Googles mobilsøk. FOTO: SIV ELISABETH LIMKJÆR (NETTAVISEN)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Google sin endring kan få store konsekvenser for små bedrifter og nettsider.

DEL

(SIDE3.NO) Google innfører tirsdag en endring i søkealgoritmene som endrer rekkefølgen for søkeresultatene når du søker via en mobiltelefon. 

De mest mobilvennlige nettsidene vil bli vist først. Det betyr at sider med stor tekst, lenker som er enkle å klikke på og sider som tilpasser seg skjermstørrelser vil bli prioritert.

Årsaken til Googles helomvending av søkeresultatene er at rundt 60 prosent av trafikken nå kommer fra en mobiltelefon og at de ønsker at deres brukere skal få en god opplevelse når de klikker på en link via mobilen. 

- VIL PÅVIRKE MILLIONER

Endringen ble offentliggjort allerede i februar, slik at det skulle være mulig for bedrifter å optimalisere nettsidene sine for mobil. Men trolig vil det bli ramaskrik de nærmeste dagene likevel. Enkelte har kalt endringen «Mobile-geddon» fordi de mener dette vil være en apokalyptisk endring for millioner av nettsider. 

- Jeg tror de som er i risikosonen, er de som ikke vet om det. 21. april vil mange små bedrifter bli veldig overrasket over at antallet besøkende til nettsidene deres vil synke betraktelig. Dette vil påvirke millioner av nettsider, sier Itai Sadan i Duda, et selskap som lager nettsider, til Business Insider

GOD BRUKEROPPLEVELSE

Han mener at selv om Google alltid har jobbet etter prinsippet «content is king» (innholdet betyr alt), er det nå i endring.

- Ja, innholdet er fortsatt veldig viktig, men brukeropplevelsen er like viktig. Det hjelper ikke å ha det rette innholdet hvis folk kommer til nettsiden din og de ikke klarer å lese innholdet, sier Sadan. 

Det skal ikke bare være små bedrifter som kan komme til å lide som følge av Googles endring. Nettsider som American Apparel, The Daily Mail og Ryanair kan få svi, hvis de da ikke kommer med en oppdatert løsning for mobil denne uken.

TRE AV FEM NETTSIDER ER IKKE MOBILTILPASSET

Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon. Ifølge Eniros SMB-barometer, som 2.154 små og mellomstore bedrifter har besvart, sier 58,9 prosent at de ikke har tilpasset nettsidene sine til mobile enheter. 36,7 prosent har en mobiltilpasset nettside. 4,4 prosent sier de ikke vet.

– Små- og mellomstore bedrifter anser egne hjemmesider som ett av sine viktigste markedsførings- og kommunikasjonsredskap, og da er det et paradoks at så mange ikke har en mobiltilpasset side, sier produktsjef Håvard Atle Skaug i Gule Sider til ANB.

Artikkeltags