Forbrukertilsynet: Miljømerking av tekstiler må begrunnes

Forbrukertilsynet ber klesbutikkene rydde opp i markedsføringen av klær som hevdes å være mer miljøvennlige enn andre klær. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix

Forbrukertilsynet ber klesbutikkene rydde opp i markedsføringen av klær som hevdes å være mer miljøvennlige enn andre klær. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto:

Av

Kleskjeder kan ikke bruke begreper som «grønn» og «bærekraftig» uten å vise helt konkret til hva det innebærer, mener Forbrukertilsynet.

DEL

Torsdag sendte tilsynet ut et orienteringsbrev til 53 av klesbransjens største kjeder og butikker og viste til markedsføringslovens krav til merking.

Hovedbudskapet er at ord som «etisk», «grønn» og «bærekraftig» må ha et innhold.

– Dette er ord og uttrykk som uten en videre forklaring lett vil misforstås, og som i praksis villeder mer enn de veileder, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Forbrukertilsynet ber kjedene la være å bruke begrepene dersom plaggene ikke er bedre i det de skilter med enn «en vesentlig andel» av de andre plaggene.

I brevet fraråder også Forbrukertilsynet merkeordninger fra enkeltaktører, særlig hvis det finnes offisielle merkeordninger eller bransjeordninger fra før. Tilsynet påpeker også at det å bruke et miljømerke ikke nødvendigvis betyr at et produkt er «bærekraftig» eller «miljøvennlig» i seg selv.

Artikkeltags