Melkesmell for Tine

Av

Salget bare faller og faller i Norge. I fjor gikk meierigiganten på nok en ny nedtur.

DEL

[NETTAVISEN:] Melkesalget til Tine fortsetter å fallet nedover. Salget av søtmelk, altså helmelk, lettmelk og skummelt melk, falt 4,7 prosent i 2018, målt i volum. Dette kommer på toppen av et sammenhengende fall over mange år i forkant.

Selskapet har hatt nedgang i volum siden 2014 og nådde altså et nytt bunnivå i 2018.

Skal snu

Også andre meieriprodukter hadde nedgang i året som gikk, inkludert yoghurt, som er ned 4,1 prosent, og rømme, som er ned 2,2 prosent.

Den nye toppsjefen til Tine, Gunnar Hovland, sier at hans hovedprioritet er å snu den dårlige utviklingen.

– Det vi sliter med at er at folk drikker mindre vanlig hvit melk, og jobber for å snu dette, sier Hovland.

Han sier at de ser på mange tiltak innen innovasjon og salg som skal snu dette.

– Vi er gode på mye, men må bli enda bedre til å utvikle treffsikre produkter og konsepter som er i tråd med hva kunder og forbrukere ønsker av oss, sier Hovland.

Osteopptur

Trøsten er at andre typer produkter stiger. Ostesalget økte 2,4 prosent i året som gikk og Diplom-Is økte kraftig som følge av den varme sommeren.

Tine kan dessuten kompensere fallet i volum med å øke prisen. I kroner og øre hadde dermed Tine en økning i omsetningen fra 22,5 til 23,0 milliarder kroner i året som gikk.

Resultat kom på 1,5 milliarder kroner, helt uendret fra året før.

Artikkeltags