– Du bør tåle å være litt sulten

KOSTHOLD: I en uke registrerte Side2-redaksjonen hva de småspiste. Det ble mye "ubevisst" mye sjokoladespising. Jeanette Roede har sett på resultatet.

KOSTHOLD: I en uke registrerte Side2-redaksjonen hva de småspiste. Det ble mye "ubevisst" mye sjokoladespising. Jeanette Roede har sett på resultatet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vi sjekket hvor mye vi egentlig småspiser i løpet av en uke. Det var mye mer enn vi trodde.

DEL

(SIDE2): – Det er ikke dumt å teste seg selv sånn av og til. Vi anbefaler kursdeltakerne våre å registrere det de spiser fordi det er en bevisstgjøring og mye læring, sier konseptsjef Jeanette Roede i Grete Roede og legger til:

– Nå ser det ikke ut som noen i denne testen har problemer med vekten, men å være bevisst er enda viktigere for de som har trøbbel med vekten, eller ønsker et sunnere kosthold. Mange kan nok bli kvitt utrivelige kilo bare ved å kutte ut småspising.

Krever vilje å styre unna

Roede har kikket på vår uhøytidelige test over hvor mye (usunt) vi egentlig putter i oss mellom måltidene. Tre personer i Side2-redaksjonen har skrevet ned all småspising i løpet av en uke. Spesielt ble det spist mye sjokolade mellom måltidene.

Se vår registrering nederst på siden.

Det å skrive ned hva man spiser uten å skjerpe seg, kan være et godt hjelpemiddel, mener Roede. Hun tror Side2s test gjenspeiler den typiske småspisingen mange av oss gjør.

– Jeg tror det er slik som dere skriver, at står ting framme så er det lett å ta. Hvis tanken din er å hente en kopp kaffe og det står en skål med noe søtt på benken, så tar du selv om du ikke gikk for å hente akkurat det. Det krever mye vilje å ikke forsyne seg. Går du slik en hel dag så blir det fort veldig mye ekstra av alt fra nøtter til småsjokolader.

Roede sier også at mange småspiser mens de lager mat. Man putter en osteskive i munnen mens brødskiven smøres, eller når middagen lages så smakes det på kyllingen eller potetene.

– Også er det mange som romsterer i skapene og tar kjeks, snacks eller sjokolade etter middagen, Noen småspiser frukt, men det er av den bedre typen. Mange spiser nøtter, det er sunt, men veldig kaloririkt.

Drikker du nok vann, vil du slippe å bli «fysen».

Drikker du nok vann, vil du slippe å bli «fysen». Foto:

– Drikk vann

Vi i Side2 småspiste mye godteri i form av M&M, melkesjokolade, Dumle eller så gikk det i is og dessert. Roede sier at det ikke er farlig å spise litt salt eller søtt innimellom, men at det er bedre for kroppen om det kommer i form av mat, og at snacksen og godteriene begrenses til en gang i blant – ikke hver dag. Det er fort gjort at det blir en vane og at det kjennes som at man «trenger» det. Det går heldigvis fort å venne seg av med det også hvis man bare er bevisst, mener kostholdseksperten.

– Småspising er ofte et tegn på at vi har lyst på noe og er fysne. Hvis man spiser nok mat tidlig på dagen så får man lettere bukt med søtsuget. At kroppen har lyst på noe kan også være tegn for tørste eller at du har spist for lite. Holder man seg til måltidene så blir man mer sulten til hovedmåltidene, spiser bedre og det man trenger, blir god og mett og holder til neste måltid. Det er hverken sunt for tennene, kostholdet eller vekten, å bli gående å «beite» hele dagen.

På hvilken måte påvirker småspisingen humøret og kostholdet?

– Man roter til måltidsrytmen. Legg heller inn mellommåltider, istedenfor å bare småspise fra skapene, sier Roede og legger til noe hun synes er viktig:

– Mange av oss tåler generelt ikke så mye ubehag, og synes det er ubehagelig å være sultne. Det er ikke «farlig» å være sulten, og vi kan godt tåle å være litt sultne selv om det er 15 minutter til lunsj.

Her er 8 tips for å droppe småspisingen:

1. Vann: - Drikk nok vann gjennom dagen. Hvis man er fysen eller har lyst på noe kan være uttrykk for tørst. Drikk ett glass vann og se om det ordner seg.

2. Tål å være litt sulten. Vent til lunsj eller det kommende måltidet. Er det lenge til neste måltid, spis et mellommåltid.

3. Spis et mellommåltid mellom lunsj og middag. Da er det lettere å styre unna småspisingen på vei hjem, og kjøpe noe å putte i munnen i butikken, og å unngå småspising mens du lager mat.

4. Planlegg måltidene. Det er alltid lurt, men ekstra nyttig dersom du vet at du har en dag som ikke passer med din vanlige måltidsrytme og rutiner. Om du ikke har planlagt er det lettere å falle for lettvinte løsninger og ty til småspising.

5. Det kan være lurt å registrere det du spiser for å finne ut vanene dine. Det er ikke sikkert du er bevisst alt du putter i munnen. Skal du ned i vekt eller ønsker et sunnere kosthold er kostregistrering et veldig effektivt verktøy.

6. Sett deg ned hver gang du putter noe i munnen og kall det et måltid. Da skal du ikke ha satt deg ned for å spise mer enn seks ganger om dagen.

7. Må du ha noe framme på benken, så bytt ut småsjokoladene med frukt eller grønt.

8. Rydd skap og skuffer du ikke klarer å la stå i fred.

SLIK GIKK DET DA VI REGISTRERTE SMÅSPISINGEN VÅR I EN UKE:

Jorunn:
Kosthold:
– Jeg spiser variert og prøver å være sunn. Vi lager de fleste middager fra bunnen, og spiser fisk en eller to ganger i uka (pluss på brødskiva). Jeg har veid det samme siden jeg var tenåring (med unntak av to svangerskap), og har en lav BMI. Jeg er veldig småspist, så jeg trenger ikke mye mat før jeg er mett. Og jeg ELSKER sjokolade!

Mandag: Non-Stop mellom middag og kveldsmat.
Tirsdag: Non-Stop mellom middag og kveldsmat.
Onsdag: Non-Stop mellom middag og kveldsmat.
(til sammen mandag-onsdag spiste jeg ca ¼ av en Non-Stop-pose)
Torsdag: Cirka fem Bounty-biter i Twist-størrelse mellom middag og kveldsmat.
Fredag: Noen biter melkesjokolade og potetgull mellom middag og kveldsmat.
Lørdag: Noen biter melkesjokolade mellom middag og kveldsmat.
Søndag: En hvetebolle mellom lunsj og middag.
I tillegg hadde vi is til dessert søndag, tirsdag og onsdag.

Trine:
Kosthold:
– Stort sett bra innholdsmessig (balansert protein, fett, karbo, mye grønnsaker, fisk og kjøtt), men kan være noe uregelmessig. Stort sett jevn vekt, men mer avhengig av veldig stressede perioder.

Mandag: Spiste en M&M-minipakke fra flyplassen til kvelds.
Tirsdag: Kun vanlige måltider.
Onsdag: 2 kjekssjokolader fra Freia (salt ritz-kjeks).
Torsdag: Kun vanlige måltider.
Fredag: 2 bamsemums.
Lørdag: Kun vanlige måltider.
Søndag: En neve salt chips.

Guro:
Kosthold:

– Har et sunt og variert kosthold og holder meg til faste måltider. Går så å si aldri opp eller ned i vekt og har derfor lite selvkontroll på å spise «usunt». Har likevel sjeldent lyst på noe søtt, men har vi det i huset så spiser jeg.

Mandag: En kjærlighet på pinne (fant den i veska), nøtter som sto framme på jobb, smågodt som sto på kjøkkenbenken etter helgen. Foran TV-en på kvelden spiste jeg 9 After Eight og to Dumle.
Tirsdag: Safari sjokoladekjeks før middag. Sjokolade og M&Ms på kvelden.
Onsdag: Tre smultringer for klarte ikke å vente på lunsj.
Torsdag: Tre After Eight.
Fredag: Melkesjokolade på kvelden
Lørdag: Ikke noe småspising.
Søndag: Ikke noe småspising.

Artikkeltags