Gir seg ikke før hun når 100 maraton

Av

Signy Henden Rustlie (78) løp i helgen sitt 92. maraton. Og det blir ikke hennes siste.

Sprek: Signy Henden Rustlie (78) bruker ofte nærområdet når hun trener, og løper ofte til Rustadsaga ved Nøklevann i Østmarka, eller langs Langvannet, som her.Begge foto: tom Gustavsen

Sprek: Signy Henden Rustlie (78) bruker ofte nærområdet når hun trener, og løper ofte til Rustadsaga ved Nøklevann i Østmarka, eller langs Langvannet, som her.Begge foto: tom Gustavsen

DEL

Vil du lese alt? Nå får du RB+ for 99,-

Del abonnementet ditt med familien! 

Stua til Signy Henden Rustlie bærer preg av en sprek livsstil: Langs veggen henger det medaljer fra maratonløp verden rundt, og skapene er fulle av pokaler. Forrige helg var hun i Fredrikstad, der hun gjennomførte sitt 92. løp på 42.192 meter.

Tiden endte på rundt 5 timer og 40 minutter.

– Jeg har aldri løpt fort, men det viktigste er å komme i mål.

Rustlie har vokst opp blant fjellene i Sogn og Fjordane, og alltid vært aktiv, men det var først i 1993, som 55-åring, at hun løp sitt første maratonløp.

– Det var alltid broren min som løp mest, og han var den første i Norge til å løpe 100 maraton, forteller Rustlie.

Men i 1991 døde broren. Da var han kun tre løp fra å nå 200. Rustlie bestemte seg for å ta arven videre, og i 1993 stilte hun til start på New York Marathon.

Løp i Himalaya

Det aller beste maraton-minnet kom tre år senere, da hun vant en tur til Hellas.

– Da var det 100 år siden det første maratonen ble arrangert, og etter det løpet tenkte jeg at det kanskje var et tegn på at jeg skulle fortsette, sier Rustlie, som i årene som fulgte har løpt verden rundt, blant annet i Sydney, Dubai, Cuba, London, Paris, Dublin, København, Stockholm, Helsinki og på Den kinesiske mur.

Som 74-åring løp hun også et maraton i Himalaya, på 5.300 meter over havet.

– Det var helt håpløst å løpe i den høyden, og vi merket godt den tynne lufta, men samtidig var det helt ufattelig å få lov til å oppleve det.

Saken fortsetter under bildet!

Mange medaljer: Rustlie er spesielt glad i den rundt halsen, som hun fikk i fjor, da hun vant gull i maraton under veteran-VM i Lyon.

Mange medaljer: Rustlie er spesielt glad i den rundt halsen, som hun fikk i fjor, da hun vant gull i maraton under veteran-VM i Lyon.

– Kom deg ut

Allerede nå har Rustlie neste maraton i sikte.

– Det blir enten på Jessheim om to uker eller på Bislett stadion om tre uker, og jeg heller mest mot det siste, både fordi det er innendørs og jeg da får en ekstra uke på meg.

Mange lurer på hva hemmeligheten hennes er, og til dem har hun kun én ting å si:

– Du må bare komme det ut over dørstokken og forlate godstolen.

Selv sier hun at hun ikke har noen fast treningsplan. Hun trener variert, men prøver å få inn en langtur der hun løper nesten tre mil en gang i uka. Ellers blir det litt kortere løpeturer, fjellturer, dans, pilates, sykling, skigåing, og litt styrketrening med vektmanualene som er strategisk plassert ved siden av sofaen.

– Men hvordan holder du ut et helt maraton?

– Man må starte forsiktig, og om jeg kjenner jeg har vondt, går jeg litt. Jeg kjenner også på pusten, og passer på å drikke vann og få i meg en banan eller litt rosiner, forteller Rustlie.

Verdsetter opplevelsene

På spørsmål om hvorfor hun gang etter gang utsetter seg for lange og seige løp, svarer 78-åringen at alle opplevelsene verden rundt gjør det verdt det.

– Man får sett så mye. Også er det et fint miljø, og man møter mange flotte personer, sier Rustlie, som enda ikke er lei.

– Sønnen min mener jeg snart må gi meg, og da jeg skulle til Himalaya, sa han: «mamma, du vet at dette er ekstremsport?», ler hun.

– Målet er å nå 100 maraton, det håper jeg at jeg på å klare neste år.

Og kanskje blir det i New York, der det hele startet?

Imponerer eksperten

Hilde Lohne Seiler er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, og har skrevet en doktorgrad ved Norges idrettshøgskole om eldre og fysisk form. Hun er imponert over 78-åringen.

– Et maratonløp er helt vanvittig imponerende fordi det er såpass langvarig aktivitet, sier Seiler.

Maraton

  • Et 42.195 meter langt løp på vei eller gate.
  • Innført ved de første moderne olympiske leker i Athen i 1896 til minne om budbringeren Feidippides som ifølge legenden løp fra Marathon til Athen for å melde om athenernes seier over perserne 490 f.Kr. Den gang var distansen 40 kilometer.
  • Nåværende distanse ble prøvd første gang under OL i London i 1908.
  • Ingrid Kristiansen og avdøde Grete Waitz var begge norske verdensstjerner i maraton. Waitz vant det første VM i maraton i 1983, og Kristiansen holdt verdensrekorden fra 1985 til 1998.
  • I dag er det Dennis Kipruto Kimetto som innehar rekorden for menn, med en tid på 2.02.51 (Berlin i 2014). Paula Radcliffe har rekorden for kvinner, med en tid på 2.15.25 (London 2003).

Kilde: Store Norske leksikon

Hun forklarer at både kondisjonen og muskelmassen reduseres allerede fra vi er i midten av 20-årene.

– Med dans, skigåing og turer i ulendt terreng og i oppoverbakke, får du inn både styrkeelementer og balanse, noe som sannsynligvis gjør at hun er i stand til å løpe så langt. I tillegg er nok også dette noe hun har anlegg for, sier Seiler, som ikke ville anbefalt en utrent person på Rustlies alder å begynne med løping.

– Men når hun alltid har vært fysisk aktiv, har hun et helt annet grunnlag.

Allikevel er Seiler klar på at det aldri er for sent å begynne å trene.

– Forskning viser at etter tre måneder med regelmessig trening, kan man, helt uavhengig av alder, øke oksygenopptaket med 10–20 prosent. De samme prinsippene ser vi også når det gjelder regelmessig styrketrening.

Og nettopp styrketrening mener Seiler er viktig.

– Vi ser at styrketrening parallelt med kondisjon, ser ut til å ha veldig god effekt, fordi man bremser tapet av muskelmasse. Det har en stor betydning for funksjonsnivået, og hjelper kroppen å tåle den belastningen løping er.

Hun legger også vekt på viktigheten av god ernæring.

– Når man blir eldre, restituerer kroppen seg langsommere etter trening, og derfor blir det ekstra viktig å få i seg nok proteiner i form av naturlig mat. Men er man flink med ernæring er det ikke noe som sier at eldre ikke skal løpe, så lenge de er friske.

Artikkeltags