En stor dag for Luftambulansetjenesten

Nytt materiell: 15 splitter nye helikoptere av tre ulike typer og størrelser tas nå i bruk på Luftambulansetjenestens 12 baser rundt om i landet. Norsk Luftambulanse AS har nå inntil ti års kontrakt på hele helikoptertjenesten.Alle Foto: Hallgeir B. Skjelstad

Nytt materiell: 15 splitter nye helikoptere av tre ulike typer og størrelser tas nå i bruk på Luftambulansetjenestens 12 baser rundt om i landet. Norsk Luftambulanse AS har nå inntil ti års kontrakt på hele helikoptertjenesten.Alle Foto: Hallgeir B. Skjelstad

Artikkelen er over 1 år gammel

Midt i stormen rundt ambulanseflyene har Norsk Luftambulanse AS overtatt driften av helikoptertjenesten på alle landets 12 baser.

DEL

– Det er jo så flatt her nede, konstaterer pilot Tor Magne Arnesen.

Født på Værøy og bosatt i Bodø, er han vant med mer ruvende landemerker enn Lørenskog Hus.

Vi har nettopp passert allemannseiet Holmenkollen og lagt hardt babord over Kalvøya. Over Nesodden blir vi enige om at det er Holmlia, ikke Holmestrand vi har i front. Etter ny venstresving har vi peiling på Ahus og basen igjen.

Det er ikke bare i cockpit på Luftambulansens nye, italienskbygde Augusta Westland 139 det er muntert denne torsdagen. På basen i Lørenskog har anestesilege og veteran Hans Julius Heimdal satt utviklingen i perspektiv:

Verdensklasse

– Da jeg begynte i 1996, fløy vi etter NAF-boka og Cappelens veikart, om ikke det holdt, landet vi ved det lokale bakeriet, kjøpte noen boller og leste hva det sto på posen.

Spøk til side: Med 15 nye helikoptere, de to siste bare noen dager forsinket ut fra fabrikken, er en luftambulansetjeneste i verdensklasse blitt enda bedre, målt langs omtrent alle akser: Flysikkerhet, navigasjonsutstyr, treningsmuligheter, medisinsk utstyr og personlig kompetanse.

Fra oven: Basen ved Ahus i Lørenskog.

Fra oven: Basen ved Ahus i Lørenskog.

Den eneste taperen, er det lokale bakeriutsalget.

Direktør i Helse Sørøst, Ole Tjomsland, forteller at de kom fra den engelske storavisa The Guardian og spurte hvordan det kunne ha seg at ambulansetjenesten i grisgrendte Norge hadde lavere dødelighet på slag og hjerteinfarkt, enn i sentrale London.

15 maskiner på rekordtid

To år har det tatt, fra selskapet Norsk Luftambulanse AS vant kontrakten på å drive ambulansehelikoptertjenesten for helseforetaket Luftambulansetjenesten HF, til overtakelsen av all drift fra 1. juni kunne markeres denne uka.

Folk som kjenner bransjen, hever øyenbrynene over at man har klart å få 13 av 15 nye helikoptere ut av fabrikken på så kort tid, med bare noen få ukers forsinkelse på de to siste, som skal være på plass i løpet av juni.

Sjefer: Direktør Ole Tjomsland, Helse Sørøst, adm. dir. Øyvind Juell, Luftfartstjenesten HF, anestesilege Hans Julius Heimdal og adm. dir. Rune Midtgaard i Norsk Luftambulanse AS.

Sjefer: Direktør Ole Tjomsland, Helse Sørøst, adm. dir. Øyvind Juell, Luftfartstjenesten HF, anestesilege Hans Julius Heimdal og adm. dir. Rune Midtgaard i Norsk Luftambulanse AS.

Da Jens Moe (1943-2000) grunnla Norsk Luftambulanse for 40 år siden, ble tiltaket sett på som et luksusforetak.

I dag er selskapet, som eies av den ideelle Stiftelsen Norsk Luftambulanse, en selvfølgelig og nødvendig del av det norske helsetilbudet, selv om sykebilen fortsatt tar 98 prosent av oppdragene.

I 1978 var helikopteret et raskt transportmiddel, i dag utgjør flåten 15 flygende akuttsykehus.

Mange forbedringer

Med den nye tiårskontrakten til 500 milloner i året, 100 mer pr. år enn den forrige, får alle landets baser nye ambulansehelikoptere.

Maskinene blir større, rekkevidden lengre og den medisinske kapasiteten økes i Arendal, Bergen og Trondheim. Antallet reservehelikoptere dobles, og både i Sør- og Nord-Norge blir det bakvakt med hele besetninger.

På basen i Lørenskog, Norges travleste, gir økt bemanning hele Østlandet bedre beredskap.

– Gjennom denne offentlige anskaffelsen har vi og de regionale helseforetakene løftet kvaliteten på nesten alle områder av tjenesten, sier administerende direktør i Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell.

Og man hviler ikke på laurbær. RB rekker å feste tre av fem sikkerhetspunkter i cockpit på en Airbus H145, før alarmen går – ulykke i Drøbak – og vi må vike plassen for fast mannskap. Selv på denne festdagen er det viktigere å redde liv enn å fly pressen på prøvetur.

Men det står en større maskin med kompetent bemanning klar til å overta sjarmoffensiven.

Artikkeltags