Gå til sidens hovedinnhold

19-åring sendt på akutten etter Egon-besøk

Artikkelen er over 2 år gammel

En 19 år gammel kvinne måtte på akutten da hun fikk alvorlige pusteproblemer etter et restaurantbesøk på Egon Lørenskog.

– Det føltes ut som at jeg skulle kveles, sier kvinnen til godt.no, som først omtalte saken.

Kvinnen besøkte Egon i slutten av september i år. Hun opplyste til servitøren at hun ikke tåler melk. Servitøren forsikret om at retten hun bestilte ikke skulle inneholde melk.

Kort tid etter at hun hadde begynt å spise begynte de allergiske reaksjonene å komme.

Kvinnen og moren hennes dro på apoteket for å få tak i allergitabletter. Deretter kastet de seg i bilen for å kjøre hjem.

– Vi måtte stoppe underveis og ringe etter ambulanse. Halsen snøret seg sammen, sier 19-åringen til godt.no.

Alvorlige pusteproblemer

Kvinnen ble kjørt til akuttmottaket på Ahus. Da hun kom fram dit hadde hun alvorlige pusteproblemer og ble oppfattet som alvorlig syk.

– I tillegg til tung pust hadde hun utslett som ved en allergisk reaksjon. Det er grunn til å tro at reaksjonen skyldtes det hun hadde spist, men vi kan ikke konkludere med noe, sier overlege May-Liss Hatleskog til godt.no.

Kvinnen var innlagt på Ahus til dagen etter.

Daglig leder hos Egon Lørenskog, Marie Holmen, sier at det har skjedd en menneskelig svikt.

– Dette er noe som ikke skal kunne skje, og noe jeg aldri har opplevd i mine ti år i Egon. Vi har i etterkant av hendelsen gått gjennom alle våre rutiner og verktøy med vårt personale på nytt, sier hun til godt.no.

Fikk tilbud om gavekort

Kvinnen reagerer på at hun ble tilbudt et gavekort, fordi hun mener det ikke kan forsvare en så alvorlig feil.

– Vi har gjort så godt vi kan for å løse saken, uten at vi mener eller tror at et gavekort løser alt. Dette var mest som et symbol på at vi bryr oss. Skaden har allerede skjedd, så det viktigste for oss er at hun vet hvor lei oss vi er, hvor seriøst vi tar saken og hva vi har gjort for å sørge for at noe lignende ikke skjer igjen, sier Holmen.

Hun legger til at de har en egen allergimeny og at de har allergiopplæring av alle servitører og kokker.

Kommentarer til denne saken