– Vi har en klar vekst i antall kunder

Artikkelen er over 2 år gammel

Stadig flere leser Romerikes Blad på mobil. Nye målinger viser at avisen har 900 flere betalende kunder i dag enn på samme tidspunkt i fjor.

DEL

Konsumet av nyheter på mobil viser klar framgang i Romerikes Blad. Framgangen er imidlertid ikke sterk nok til å kompensere for tilbakegangen i papir og desktopp.

Totalt sett hadde Romerikes Blad 96.00 lesere i papir, på nett og mobil i leserundersøkelsen som TNS-Kantar presenterte torsdag. Det en tilbakegang på 9.300 lesere fra høsten 2016.

Størst vekst på mobil

På papir og desktopp er frafallet på henholdsvis 11.600 og 3.400 lesere, mens mediehuset har 4.700 fler lesere på mobil enn for ett år siden.

– Tilbakegang i lesertallene er ikke bra. Samtidig ser vi at våre skift ikke er ulik tendensene i lesermarkedet for øvrig. En klar endring i retning av at mer og mer av konsumet av nyheter skjer på mobilen. Selv om vi har tilbakegang i lesertallene, opplever vi at Romerikes Blad har en klar vekst i antall kunder. Vi har ca. 900 flere betalende kunder i dag enn vi hadde på samme tidspunkt i fjor, sier ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad.

Digitalt forsterkes 

Stadig flere foretrekker å lese lokale nyheter på digitale plattformer. Nesten 40 prosent av alle lesere av Amedias 63 lokalaviser, er heldigitale lesere. I tillegg er hver tredje papirleser også digital leser. 70 prosent av de digitale leserne bruker nå mobilen for å få med seg løpende lokale nyheter, viser ferske lesertall for norske aviser.

Lesertallene for norske aviser, som TNS-Kantar presenterer torsdag, viser at den langvarige trenden med nedgang i antall papiravislesere fortsetter. Selv om den digitale lesingen holder seg stabil, fører frafallet av papirlesere likevel til at den samlede lesingen av norske aviser blir redusert. 

Samlet sett er nedgangen for Amedias lokalaviser på seks prosent. Utviklingen er på nivå med markedet for øvrig.

Totalt viser de ferske tallene for avislesing at de 63 Amedia-avisene har 1.782.000 lesere. Disse fordeler seg på følgende måte: 805.000 leser kun papiraviser, 677.000 leser kun digitalt, mens 300.000 leser avisen både på papir og digitalt.

Nyheter døgnet rundt

 «Utviklingen er som forventet. Lokalavisen er ikke lenger en papiravis, men er blitt en lokal allmennkringkaster som formidler nyheter 24 timer i døgnet og i økende grad i form av levende bilder. Da blir de digitale flatene viktigere. Dette fører til at mobilen er blitt den viktigste kommunikasjonsplattformen. Vi gleder oss derfor over en sterkt vekst i antall mobillesere i Amedias lokalaviser», sier konserndirektør for innholdsutvikling i Amedia, Anders Opdahl i en kommentar.

Journalistikken står sterkt

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) mener at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. 

– Det viser den daglige dekningen på 82 prosent tydelig. Det var forventet at lesertallene for papiravisene ville falle, men det er positivt at innholdet stadig oftere leses på mobile flater, sier direktør i MBL, Randi S. Øgrey i en melding. 

Tallene viser nemlig at 82 prosent av Norges befolkning hver dag bruker innhold fra norske mediehus. 61 prosent leser nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent. 43 prosent av oss leser nyheter på mobil daglig, noe som vil si at også mobilen trolig passerer papiravisen neste år.

ØKER PÅ MOBIL: ansvarlig redaktør i Romerikes Blad Magne Storedal gleder seg over at stadig flere nå også leser avisen på mobil.

ØKER PÅ MOBIL: ansvarlig redaktør i Romerikes Blad Magne Storedal gleder seg over at stadig flere nå også leser avisen på mobil. Foto:

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags