Se Forbrukerrådets kåring: Romerikskommuner både best og verst i Akershus

KÅRING: Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, slår fast at man ikke må være en stor kommune for å gi innbyggerne god service. (Foto: Forbrukerrådet)

KÅRING: Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, slår fast at man ikke må være en stor kommune for å gi innbyggerne god service. (Foto: Forbrukerrådet)

Forbrukerrådet har kåret Nannestad til beste kommune i Akershus. Lørenskog havner helt nederst på lista.

DEL

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30 000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

Nannestad kommer best ut i Akershus i Forbrukerrådets kommunetest, etterfulgt av Nes og Oppegård. Nannestad gjør det også bra på landsbasis, og tredje best i landet.

Her er Akershus-rangeringen:

Slik er kommunene testet

Best i landet er Nesset kommune i Møre og Romsdal.

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og sender gratulasjoner til Møre og Romsdal. 
 

– Gratulerer til Nesset kommune! De skjønner viktigheten av å snakke med innbyggerne sine, og gi raske og gode svar. Da viser de at de tar på alvor at kommunene har tjenester som er viktige i livene våre, sier hun i en pressemelding.

Store kommuner gjør det oftest best

Årets vinnerkommune Nesset har omkring tre tusen innbyggere, mens sølvmedaljevinneren har nesten 300 000 bergensere å besvare spørsmål fra. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner har kapret plasser i teten.

– Vi kan derfor konkludere at det er mulig for alle å gjøre det bra – både David og Goliat kan få det til, sier Blyverket.

Hun har en klar oppfordring til kommunene:

– De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.

Artikkeltags