– Dette har Youtuberne ventet på

INNHOLDSSKAPER OG PROGRAMLEDER: Kim Køste (26) er en av fire YouTubere som skal være programleder for livestreamen 28. november. Han skal også produsere innhold gjennom sin egen kanal.

INNHOLDSSKAPER OG PROGRAMLEDER: Kim Køste (26) er en av fire YouTubere som skal være programleder for livestreamen 28. november. Han skal også produsere innhold gjennom sin egen kanal. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Dette kan potensielt bli den største innsamlingen i Norges historie, mener Youtuber Kim Køste (26) fra Nittedal.

DEL

I samarbeid med Norges Innsamlingsråd og innsamlingseksperten Puzzel arrangerer Nordic Screens «Giving Tuesday». Et internasjonalt innsamlingsfenomen, og et motsvar til den kjente tilbudsdagen Black Friday.

– Dette har Youtuberne ventet på. Det er flere som har arrangert egne, mindre innsamlingsaksjoner tidligere. Prebz og Dennis (Norges største Youtubere red.anm.) har for eksempel en årlig innsamling for Kreftforeningen, hvor de har samlet inn over en million kroner, forteller prosjektleder Vanda Aars (25).

63 influencere fra flere ulike plattformer skal rette fokus mot 11 organisasjoner. Influencerne har totalt 5.2 millioner visninger de siste 30 dagene, og når med andre ord ut til mange. Organisasjoner som deltar er blant annet Kreftforeningen, Regnskogfondet og Mental Helse.

– Dette kan potensielt bli den største innsamlingen i Norges historie i løpet av noen år. Det er interessant å se hva som skjer når organisasjoner som har eksistert i en årrekke skal snu seg helt om og stole på de unge. Det er en lærerik og morsom prosess, forklarer Youtuber og community manager i Nordic Screens, Kim Køste.

SPENTE PÅ RESULTATET: Youtuber Kim Køste (t.v) og prosjektleder Vanda Aars (t.h) vil ikke ha for høye forhåpninger når det kommer til innsamlingssummen, siden det er første gang Giving Tuesday arrangeres i Norge.  De har likevel troen på at de kommer til å nå ut til mange.

SPENTE PÅ RESULTATET: Youtuber Kim Køste (t.v) og prosjektleder Vanda Aars (t.h) vil ikke ha for høye forhåpninger når det kommer til innsamlingssummen, siden det er første gang Giving Tuesday arrangeres i Norge. De har likevel troen på at de kommer til å nå ut til mange. Foto:

– Organisasjonene må tenke nytt. Dette er et viktig samarbeid som jeg tror kan bli veldig flott. Det er også ganske uvanlig at norske organisasjoner samarbeider på denne måten, legger prosjektlederen til.

Livestream 28. november

28. november skal fire Youtubere, deriblant Køste, være programledere for en livestream på Facebook og YouTube. Sendingen skal gå fra DNBs hovedkontor i Bjørvika.

– Sendingen vil naturligvis være inspirert av YouTube, og blir en feiring uten like. Vi skal snakke med organisasjonene, se på hva vi har fått inn, og selvfølgelig ha challenges (videoer med forskjellige utfordringer red.anm.) og vise videoer som har blitt produsert i løpet av perioden, forteller Aars.

– Men vi regner ikke med å få inn så mye siden vi fortsatt er i etableringsfasen. Derfor er det også vanskelig å sette noen konkrete mål, skyter Køste inn.

Han innrømmer likevel at han tror det vil bli stort etter hvert som flere og flere får øynene opp for arrangementet, og sier han håper på en årlig tradisjon.

Geiteyoga i Oslo sentrum

Køste, som i sommer arrangerte YouTube-skole for barn, skal i tillegg til å være programleder på livestreamen også lage innhold til sin egen kanal. Nittedølen er også en av initiativtakerne bak aksjonen.

– Det hele begynte med at jeg hadde en samtale med sjefene i Nordic Screens for en tid tilbake, hvor vi drøftet hvordan vi kunne bruke plattformene våre til å hjelpe andre. Mange unge ønsker å gjøre en forskjell, men vet ikke hvor de skal starte. Vi ønsket å tilrettelegge for dem, og da passet det fint at Puzzel og Norges innsamlingsråd foreslo å ta Giving Tuesday til Norge, forklarer han.

Youtuberen har selv valgt Kirkens Nødhjelp som samarbeidsorganisasjon, og røper at det vil skje mye morsomt på kanalen hans framover.

– Jeg skal blant annet begi meg ut på geiteyoga i Oslo sentrum, ler han.

«DAILY VLOG»: Køste lager for tiden såkalte daily vlogs, hvor han gir følgerne innblikk i dagen sin.

«DAILY VLOG»: Køste lager for tiden såkalte daily vlogs, hvor han gir følgerne innblikk i dagen sin. Foto:

Giving Tuesday

– Giving Tuesday ble opprinnelig grunnlagt i 2012 av New Yorks kultursenter 92nd Street Y, i samarbeid med United Nations Foundation. Det har siden utviklet seg til å bli en internasjonal bevegelse, som handler om å gi.

– 63 norske influencere skal fram mot livestreamen 28. november lage innhold om 11 organisasjoner i sine kanaler og på Giving Tuesday Norges nettside og facebookside.

– Organisasjonene som er med er: Barnekreftforeningen, Kreftforeningen, NMS, Foreningen for hjertesyke barn, Kirkens Nødhjelp, Nasjonalforeningen for folkehelsen, Redningsselskapet, Regnskogfondet, Sykehusklovnene, Redd Barna og Mental Helse.

Artikkeltags