Ellen Arnstad blir direktør for nytt messesenter på Romerike

Ellen Arnstad blir administrerende direktør for X Meeting Point Norway.

Ellen Arnstad blir administrerende direktør for X Meeting Point Norway. Foto:

I januar gikk hun på dagen fra jobben som sjefredaktør i Se og Hør og konsernredaktør i Aller Media AS. Nå har Ellen Arnstad kapret jobben som administrerende direktør for det nye messesenteret på Hellerudsletta, X Meeting Point Norway.

DEL

Skaff deg RB+ og les alt

Byggingen av Norges første Marriott-hotell og et nytt messesenter er i full gang på Hellerudsletta. Nå er det klart at Ellen Arnstad blir administrerende direktør når begge deler i august åpner dørene for gjester og publikum.

– Jeg skal bruke alt jeg har lært i mediebransjen, men først og fremst er det gründeren i meg som gleder seg, sier Ellen Arnstad om den nye jobben.

Til Romerikes Blad forteller hun at hun kjenner seg privilegert som får være med å bygge opp noe helt fra starten.

– Nå får jeg være gründer igjen, noe som er en stor del av min personlighet. X skal kunne være noe helt unikt i norsk sammenheng, her skal man tenke helhetlig med tanke på opplevelser. Det å få bygge noe helt nytt i Norge med solide eiere og sterke merkevarer som står bak, er virkelig drømmejobben når jeg starter mitt jobbliv nummer to, sier Arnstad.

Alvorlig syk sønn

Det var i januar i år at Arnstad brått og uventet gikk av som sjefredaktør i Se og Hør og konsernredaktør i Aller Media AS. Årsaken var hennes alvorlig syke sønn.

– Han hadde en veldig kritisk fase i januar måned, og jeg angrer ikke på det jeg gjorde da, forteller Arnstad til Romerikes Blad.

– Dette er en veldig alvorlig og sjelden sykdom, men han er mer stabil nå og han har et sterkt og godt team rundt seg. Det var alltid planen at jeg skulle ha et jobbliv nummer to, og da muligheten kom, måtte jeg bare hoppe i det. Dette er noe jeg virkelig kan brenne for, og da kjennes det veldig riktig å gripe denne muligheten.

Saken fortsetter under bildet.

Ingen hotellerfaring

Som administrerende direktør vil Arnstad også være ansvarlig for å bygge opp og lansere det første Marriott-hotellet i Norge, Moxy Oslo X.

– Jeg er imponert over den solide konseptuelle jobben som er gjort med Moxy-brandet. Dette er virkelig innovasjon innenfor hotellbransjen, og noe som vil bli lagt merke til internasjonalt. Her er det tenkt utradisjonelt, og gjestene får i tillegg god design til en god pris, sier Arnstad, som selv ikke har erfaring fra hotellbransjen.

– Men da får jeg si som Pippi: Det har jeg aldri gjort før, så det greier jeg helt sikkert. Grunnen til at jeg har sagt ja til en så stor utfordring, er jo at jeg får mange dyktige fagfolk med lang erfaring med meg. Det blir et fantastisk lag, og det å skape en kultur på X sammen med dette laget, blir en av de viktigste oppgavene mine.

Og nettopp det å bygge kultur og team, har Arnstad gjort mye opp gjennom årene.

– Sånn sett tror jeg ikke det blir en så stor overgang fra mediebransjen. Som toppleder i er enn 20 år har jeg mange års erfaring med å jobbe for å skape kreativitet og få fram det beste i alle.

Saken fortsetter under bildet.

Slik så det ut på Hellerudsletta i mai. Her kan man se at hotellet begynner å ta form i bakgrunnen av bygget som huser messesenteret.

Slik så det ut på Hellerudsletta i mai. Her kan man se at hotellet begynner å ta form i bakgrunnen av bygget som huser messesenteret. Foto:

Vil snu underskuddet til overskudd

Exporama, som fra august blir historie, gikk med underskudd i både 2013, 2014 og 2015. Det bekymrer ikke Arnstad.

– X vil ha en businessmodell med mange muligheter. Vi skal skape et unikt opplevelsesunivers, og jeg har stor tro på at det blir bra. Det er sterke aktører som står bak, og de har jobbet grundig med dette veldig lenge. På X vil det være mange elementer en kunde kan kjøpe og gjester kan oppleve. Vi vil også kombinere det digitale med livearenaer på en spennende måte.

Hun er heller ikke bekymret for at markedet på Romerike ikke skal være stort nok for nok et messesenter og hotell.

– Her satses det skikkelig, og vi tar det lenger enn en isolert konferansefasilitet og et hotell som ikke henger sammen. Det blir uansett hardt arbeid, men konkurranse er sunt, det gjør bare at vi må bli veldig gode, sier Arnstad.

Ønsker lokale innspill

Arnstad er oppvokst på Stovner, og sier det nesten blir som å komme hjem når hun i august skal begynne i jobben på Hellerudsletta.

– I tillegg er sønnen min elitedanser hos Lillestrøm Sportsdanseklubb (LSK), så jeg er mye i Lillestrøm. Nå blir det jo enda kortere vei for meg å følge ham opp der.

Som administrerende direktør for X, håper Arnstad også å få et godt forhold til lokale aktører.

– Jeg tar gjerne imot innspill og ideer fra næringslivet og andre i lokalsamfunnet, og håper vi kan samhandle både med næringslivet og på politisk nivå. For meg er det viktig å få til kombinasjonen av lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

– Funnet drømmedama

Driftsdirektør i Belvar, Rajko Mink, uttaler i en pressemelding at de er svært fornøyde med valget av administrerende direktør.

– Det var nettopp jakten på personen med den riktige X-faktoren som var den siste viktige brikken for oss og vårt ambisiøse prosjekt. Hennes mangeårige medie- og ledererfaring og hennes personlighet, gjorde at vi med en gang forsto at vi hadde funnet drømmedama.

Ellen Arnstad

  • Grunnla magasinet HENNE i 1994.
  • Var fram til januar 2017 sjefredaktør for Se og Hør, samt konsernredaktør for Aller Media AS.
  • I mars 2017 mottok hun hedersprisen i regi av Oslo Redaktørforening.
  • Kåret til «Årets kvinnelige medieleder» i 2005.

X og Moxy

  • X, tidligere kjent som Exporama, åpner på Hellerudsletta i august 2017. Messesenteret får 20.000 kvadratmeter innendørs og over 300.000 kvadratmeter utendørs.
  • Moxy er et hotellkonsept under Marriott. Hittil er det åpnet åtte hoteller i Europa. Moxy Oslo X blir det første Marriott-hotellet i Norge.
  • Hotellet får 276 rom og skal i likhet med messesenteret etter planen åpne i august.

Artikkeltags