Gå til sidens hovedinnhold

Her sklir flyet av rullebanen på Gardermoen: - Det var en bisarr følelse

Artikkelen er over 5 år gammel

Det var den 25. mai i fjor at et SAS-fly fra Tromsø skled av rullebanen under landing på Gardermoen. Nå har Statens Havarikommisjon for transport (SHT) undersøkte ulykken og konkludert hva som gikk galt.

Hendelsen skjedde like før klokken syv på kvelden.  Det var en kabinbesetning på fire og 176 passasjerer om bord i SAS-flyet, som var av typen Boeing 737-800. Ingen ble skadet i hendelsen. Flyet fikk imidlertid mindre skader da det krasjet i noen lys ved enden av rullebanen.

Bremset for sent

I rapporten skriver SHT at rullebanen den dagen var forkortet fra 3600 meter til 1928 meter på grunn av asfalt-arbeid på ene delen av banen. De siste 300 meterne av rullebanen var av betong, og det var gitt beskjed på forhånd om at denne var glatt når den var våt.

Da flyet landet, klarte ikke besetningen å bremse tilstrekkelig, og flyet fortsatte ut av rullebanen i nordenden.

Etter at flyet hadde stoppet opp, ble neste landing avbrutt, og brann- og redningsselskapet rykket ut.

Passasjerene fikk beskjed om at det var glatt på rullebanen og at de derfor hadde kommet litt for langt.

Flyet ble kontrollert av redningsselskapet og fikk kjøre tilbake til gaten.

For sen bremsing

SHT konkluderer med at flybesetningen hadde valgt å lande med en landingskonfigurasjon som ikke var hensiktsmessig under rådende vær- og rullebaneforhold. Selve oppbremsingen skjedde også for sent.

Også Oslo lufthavn får kritikk i rapporten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I den røde ringen kan man se hjulsporene av flyet da det skled ut av rullebanen. Foto: SHT

Ifølge rapporten hadde lufthavnen og lufttrafikktjenesten ikke i stor nok grad vurdert risikoen av at rullebanen var forkortet av asfalt-arbeidet, at den var våt, og at det var medvind.

Etter at flere flygninger hadde meddelt at det var svært glatt på betongflaten, ble det publisert et notat til andre flybesetninger kalt «A Notice to Airmen». Notatet lød som følger:

«Slippery when wet»

SHT har bemerket at denne teksten gir lite beslutningsstøtte.

Betongen ble også renset, men dette skal ikke ha gjort den mindre glatt.

«Det ble ikke innført risikoreduserende tiltak som begrenset bruk av den forkortede rullebanen under våte forhold.»

- Bisarr følelse

I rapporten beskriver fartøysjefen at han fikk en bisarr følelse av at flyet ikke lystret rett etter landing.

«Hans opplevelse var at rullebanen var svært glatt og våt, og at flyet nærmest seilte nedover rullebanen uten at den forventede retardasjonsraten som er lagt inn i «autobrake 3» ble oppnådd.»

SHT skriver at flyselskapet og lufthavnen har iverksatt tiltak i etterkant av hendelsen, og at SHT dermed avstår fra å fremme sikkerhetstilrådinger.

 

Kommentarer til denne saken