Forbrukerrådet: Husk byttelapp når du skal kjøpe julegaver

Byttelapp i julepakka er like viktig som gavelapp, er oppfordringen fra Forbrukerrådet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Byttelapp i julepakka er like viktig som gavelapp, er oppfordringen fra Forbrukerrådet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Snart tennes julegatene, og julehandelen begynner for fullt. Husk byttelapp når du kjøper julegaver, er oppfordringen fra Forbrukerrådet.

DEL

Julegaver er den største utgiftsposten for mange i forbindelse med julefeiringen. I år tror de spurte i en undersøkelse Ipsos har gjort, at de i snitt vil bruke 6.145 kroner på gaver. Det er rundt 400 kroner mer enn i fjor.

Og er du usikker på om julegaven faller i smak, eller om det kanskje er flere som har fått samme idé, er det lurt å sikre seg, slik at gaven enkelt kan byttes.

– Vårt viktigste tips er å be om en byttelapp når du kjøper julegaven. Da er du sikker på at den som skal ha gaven, får byttet den dersom den ikke faller i smak. Men vær klar over at byttelappen kan være tidsbegrenset, sier Thomas Iversen, fungerende leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Ingen lovfestet bytterett 

Har du ikke byttelapp, er det opp til butikken om du får byttet gaven. Det er ingen lovfestet rett å få bytte varer eller få en tilgodelapp.

– Men det er vårt klare inntrykk at butikkene er mer fleksible i romjula. De fleste lar deg bytte gaver dersom de fortsatt er i originalemballasjen. Byttingen av gaver i romjula er så omfattende at du nesten kan si at det er blitt en sedvane. Mitt beste tips er å spørre hyggelig om en kan få byttet. Du kommer lenger med et smil, sier Iversen.

Gaver på nett 

Nå er det mer og mer vanlig å kjøpe julegaver på nettet, og da er det jo ikke mulig å be om byttelapp.

– Som regel har du ved nettkjøp 14 dagers angrefrist fra du mottar varen. Det gjelder for varer kjøpt fra nettbutikker i hele EØS/EU-område. Men mange nettbutikker har inn mot jul spesialregler, som gjør at du kan bytte varene utover angrefristen på 14 dager. Spesialreglene finner du som regel på nettsiden, men er du i tvil, kontakt nettbutikken før kjøp, sier Iversen.

Han minner også om at det er mulig å avbestille en vare på nett som ennå ikke er avsendt.

– For større varer kan det være at du da må betale avbestillingsgebyr, men som regel er det kostnadsfritt for mindre bestillinger, sier Iversen.

Digitalt 

Kjøper du noe som leveres digitalt, som musikk, film eller spill, blir reglene fort mer kompliserte.

– I de alle fleste tilfellene mister du angreretten din når produktet leveres digitalt, og mulighetene for å bytte er begrenset.

Men det finnes råd, dersom du er usikker på bytteretten eller om gaven vil falle i smak.

– Gi penger og skriv et hyggelig julekort, er rådet fra forbrukereksperten.

Fakta om bytterettigheter:

  • Det er ingen lovfestet rett å få bytte varer. Du kan ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest kan du få en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan brukes i tre år, hvis det ikke står noe annet.
  • Åpent kjøp og fornøydhetsgaranti er en avtale mellom deg og butikken. Noen steder kan du få tilbake pengene for en ubrukt vare etter et halvt år. Andre lar deg teste det du har kjøpt i en måned, før du kan levere det inn og få pengene tilbake.
  • Angrerett. Kjøpet gjort over internett eller via telefon, kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner. Angreretten gjelder i EU/EØS-landene. Du trenger ikke oppgi noen grunn for angreretten, men du må holde fristen på 14 dager etter at varen er mottatt – og betale for retur.
  • Hvis du mener det er en feil ved det du har kjøpt, kan du klage fra to til fem år, avhengig av hvor lenge varen er ment å vare.

(Kilde: Forbrukerrådet)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken