Skal du leie med AirBnB i sommer? Forbrukerrådet har et klart råd

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Lurt å ta noen forhåndsregler.

DEL

[Nettavisen:] Som så mange andre nordmenn for tiden, var en Nettavisen-leser nylig på en helgetur. Reisen førte til Paris og overnattingssted var skaffet gjennom AirBnB. 

Dette er en hotellaktig tjeneste som lar både privatpersoner og halvprofesjonelle leie ut sin bolig i kortere eller lenger perioder.

- Ødelagt

Selve oppholdet gikk helt uproblematisk for seg, men da de kom hjem tikket det inn en melding: «Hvorfor er kjøleskapsdøren ødelagt?»

Til Nettavisen forteller hun at det var snakk om en integrert hvitevare, der frontplaten ikke fungerte skikkelig - men at hun ikke tenkte noe videre på det siden det likevel gikk greit å få opp døra.

Etter å ha svart selger kom det derimot et nytt krav om erstatning på grunn av noen riper i kjøkkenbenken. 

- Jeg avviste kravet og sa vi ikke hadde ødelagt noe - og spurte om forrige person kunne ha skadet noe. Nå har kundeservice i AirBnB startet å megle i saken, sier den oppgitte leietakeren.

Forbrukerrådet: - Ta bilde

Når du leier en leiebil er det vanlig at man går over bilen før den tas ibruk for å dokumentere eventuelle skader før bilen tas ibruk. Dette er langt mindre vanlig med utleieleiligheter - ofte plukker man bare opp en nøkkel.

Så hva gjør man hvis man i ettertid av et leieforhold mottar erstatningskrav for noe man mener man ikke burde ha gjort?

- Det er ikke gøy å få et erstatningskrav for noe man ikke har gjort. I løpet av et år har vi fått seks spørsmål om AirBnB. I samme perioden har vi fått 289 spørsmål om hotell, sier Pia C. Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, til Nettavisen.

- Det er den som mener at noen har ødelagt noe som har bevisbyrden, men det er klart at hvis den annonserte flatskjermen mangler når du overtar leiligheten bør du si ifra. AirBnB har en vertskapsgaranti, som medfører at utleier kan kreve erstatning fra AirBnB direkte uten å gå direkte på kunden. Den inneholder mange begrensninger, deriblant en avgrensning for «bortkommet inventar». Utleier må dermed kreve leietaker direkte for disse tingene, sier hun.

Hun anbefaler at man tar bilde og varsler om ting som eventuelt skurrer.

- Er du så uheldig å knuse en kopp så er dette noe både en AirBnB vert og en hotelleier må regne med. Hvis noe derimot er ødelagt når du ankommer, eller lister med inventar avviker fra hva som er der – så bør du si ifra til utleier med en gang.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken