DNB kutter gebyrer

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

DNB kutter i kundenes fondkostnadene og satser på økt salg.

DEL

[NETTAVISEN:] DNB satser på at tapte inntekter veies opp av økt salg av fond når de nå kutter kraftig i kundenes fondkostnader, skriver DN søndag.

Ifølge avisen nærmest halverer banken den faste årlige forvaltningskostnaden for ti av sine aktive fond, samtidig som prisen for en rekke indeksfond kuttes fra 0,3 til 0,2 prosent.

For å dra nytte av lavere kostnader må eksisterende kunder aktivt bytte til den nye kostnadsstrukturen.

– Prisene i det norske fondsmarkedet har vært ganske høye. Vi ser at flere og flere handler fond digitalt. Når kundene gjør mer av jobben selv, er det fair at prisene reduseres, sier Håkon Hansen, konserndirektør for Wealth Management i DNB, som mener forvaltningskostnadene uansett vil synke, til DN.

– Vi tror og håper at vi skal tjene mer penger på et høyere volum, sier Hansen til avisen.

Samtidig innfører storbanken en resultatbasert kostnad - et suksesshonorar som slår inn dersom fondet leverer bedre avkastning enn referanseindeksen og meravkastningen overgår det faste honoraret.

Professor Trond M. Døskeland ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener det er positivt at banken kutter fondkostnadene, men er kritisk til suksesshonoraret, som han blant annet mener gjør kostnadsstrukteren komplisert.

– Dersom man først skal innføre et suksesshonorar bør det være symmetrisk, slik at de totale kostnadene reduseres dersom forvalteren gjør det dårlig i forhold til indeks, sier Døskeland.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken