Coop gjør stor endring: – Mange må finne ny jobb

KUTTER UT: Coop kutter ut varefremmere fra 1. juni neste år.

KUTTER UT: Coop kutter ut varefremmere fra 1. juni neste år. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Coop kaster som siste dagligvarekjede ut eksterne varefremmere i butikkene sine. Det betyr at hundrevis av ansatte fratas arbeidsoppgavene sine.

DEL

(NETTAVISEN): Dagligvarekjempen Coop bekrefter til Nettavisen at de kutter ut eksterne varefremmere fra 1. juni 2019.

Dette er beslutning som norske matleverandører lenge har ventet på og fryktet. Ølprodusenten Mack opplyser til Nettavisen at de vil nedbemanne som følge av beslutningen. Trolig vil langt flere leverandører følge.

Til sammen leverer 90 leverandører varefremmingstjenester til Coop i dag. Mange av disse må dermed etter alt å dømme si opp folk når arbeidsoppgavene deres forsvinner.

– Dette har ikke vært en enkel avgjørelse. Vi har ventet i det lengste for å se om det kan finnes alternative muligheter. Vi vet at dette vil få konsekvenser for mange ansatte hos våre leverandører. De har gjort en god jobb for Coop i mange år, og må nå trolig se etter en ny jobb, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til Nettavisen.

Vareplassering

Varefremming går ut på vareplassering i butikkhyllene, produktdemonstrasjoner og hylleombygging. Mange hundrevis av mennesker jobber med dette i Norge i dag.

Slik Nettavisen skrev i oktober, mister flere hundre personer jobben hos leverandørene som følge av at Rema 1000 kutter ut ekstern varefremming fra nyttår.

Blant annet kuttet leverandørkjempen Orkla, selskapet bak blant annet Grandiosa, Stabburet, Toro og Nidar, ut varefremming totalt, slik at 200 mistet jobben bare hos dem.

At Coop som siste av de tre store dagligvarekjedene kutter ut varefremming, kan potensielt ha enda større konsekvenser.

Mack-sjef Harald Bredrup bekrefter at de må nedbemanne som følge av beslutningen til Coop.

– Dette vil få konsekvenser for antall årsverk ute i feltet, men det er for tidlig å si hvor stor effekten er. Men det er klart at det er en veldig stor del av salgsjobben som faller bort nå, sier Bredrup til Nettavisen.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes bekrefter at også de vil bli rammet av endringen til Coop. 

– Dette må vi ta internt før vi kan si noe, men det vil påvirke oss, det er klart. Jeg kan ikke si noe om antallet eller noe slikt nå, sier Bruusgaard til Nettavisen.

Etter at det ble kjent at Rema, som har mange færre butikker enn Coop, kuttet varefremming, måtte Ringnes kutte 34 stillinger. 

Coop: – Helt nødvendig

Kristiansen i Coop sier at beslutningen tvinger seg fram hos Coop, ettersom de må konkurrere med Rema 1000 og Norgesgruppen.

– Dette er helt nødvendig i en bransje i stor endring og med knallhard konkurranse. Våre konkurrenter har allerede gjort liknende tiltak, og for å være konkurransedyktige må vi også gjøre tiltak som effektiviserer butikkdriften, sier Kristiansen til Nettavisen.

Norgesgruppen kuttet ut ekstern varefremming allerede i 2015, mens Rema 1000 kunngjorde i sommer at de gjør det samme fra nyttår.

– Dette har skapt ytterligere et konkurransefortrinn mellom kjedene når det gjelder kostnader og effektivitet i butikk. Når vi vet at Norgesgruppen med sin makt allerede har bedre innkjøpsbetingelser enn oss, måtte vi ta tak i dette, sier Kristiansen.

Ikke full oversikt

Han sier at Coop ikke har oversikt over hvor mange ansatte dette gjelder hos deres leverandører.

– Vi vet at dette berører veldig mange ansatte hos våre leverandører, og de har gjort en god jobb. Konkurransen er så hardt og handler i stor grad om innkjøpsbetingelser og å drive butikker mest mulig effektivt og gi lavest mulig priser til kundene, sier Kristiansen.

Han sier at ny teknologi har gjort deler av jobben til varefremmerne overflødig.

– Med teknologi knyttet til spesielt hylleplassering er det mer effektivt at våre ansatte å gjøre denne jobben. Det er ikke noe poeng at vi venter på at leverandørene skal komme til butikken og sette ut varene, sier han.

Plassere av andre grunner

Kristiansen sier at for kundene vil ikke endringer merkes i noe særlig grad, utover at butikkhyllene forhåpentligvis vil være sjeldnere tomme.

Han avviser at Coop gjør dette for å gi sine egne merkevarer en mer prominent plassering.

– Coop er den eneste aktøren som bygger hyllene ut av hva kundene handler. Vi bruker anonymisert kundedata fra 1,6 millioner kunder og eiere om hvordan de handler og plasserer varene deretter. For eksempel plasser vi produktene etter kategori og ikke merkevare, sier han.

Gjør noen unntak

Coop gjør samtidig noen unntak fra kuttene. 

Salgsapparatet beholdes og det samme gjelder varefremming av såkalt «nonfood», altså varene i dagligvarebutikkene som ikke kan spises. Det gjelder for eksempel undertøy fra Pierre Robert eller Janus, som man kan kjøpe i mange Coop-butikker.

– Bakgrunnen for at dette beholdes er at dette er mer kolleksjonsdrevet og sesongdrevet. Det er dermed vanskeligere å drive denne delen uten tett samarbeid med leverandørene, sier Kristiansen.

Artikkeltags