EU-regelen som gjør norsk trafikk farligere

BLI SETT: Moderne biler har gjerne en automatisk funksjon som skrur på baklysene når det blir mørkt nok, men i snøføyk og skumring er det ikke alltid lysene skrus på. Da risikerer du ikke å bli sett, mener NAF.

BLI SETT: Moderne biler har gjerne en automatisk funksjon som skrur på baklysene når det blir mørkt nok, men i snøføyk og skumring er det ikke alltid lysene skrus på. Da risikerer du ikke å bli sett, mener NAF. Foto:

EU-kravene sier ingenting om at baklys skal være tent om dagen. Det passer dårlig i nordisk vintervær, mener NAF.

DEL

For selv om moderne biler har automatiske kjørelys, betyr ikke det at de skrur seg på i skumringen.

– Automatikken slår ikke nødvendigvis inn i blåtimen og snødrevet. Derfor er det lurt å skru på lysene manuelt, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange irriterer seg over at bilen foran mangler baklys i snøføyka og skumringen. Moderne biler leveres gjerne med automatiske kjørelys. En lyssensor registrerer når det er lyst nok til å bruke kjørelys, og på svært mange bilmodeller skrus derfor baklysene av.

Ikke tilpasset norsk vinter

Årsaken til det er et EU-direktiv fra 2012 som overstyrer den norske kjøretøyforskriften der det står at «baklyset skal lyse sammen med kjørelyset».

Siden de færreste bil produsentene faktisk lager biler som har spesielle spesifikasjoner for høst- og vinterlyset i Norge, blir bilene gjerne levert med kun kjørelys foran. Det betyr at baklysene er mørke når det kanskje hadde vært en fordel om de var tent.

– Vi blir fort vant til automatikken, og det er lettvint når bilen selv bestemmer når den skal bruke kjørelys eller fullt lys, sier Sødal.

Skru på lysene manuelt

Norske værforhold er ofte dårlig tilpasset en sensor som bare registrerer hvor lyst det er. Sensoren tar ikke hensyn til om det er regn, snøføyke eller «blåtime».

Rådet er enkelt: Skru på lysene manuelt slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent hele tiden. Da er det viktig å huske på å skru av lysene igjen når du stanser bilen. På en del biler kreves det at du skrur av lysene for å hindre at ikke batteriet tappes.

– Uansett er det bedre å bli sett enn å satse på at automatikken og EU-direktiver gjør jobben under krevende norske kjøreforhold, avslutter Nils Sødal.

Artikkeltags