Gå til sidens hovedinnhold

– Jippi, vi vokser igjen!

Artikkelen er over 5 år gammel

Lillestrøm: For første gang på mange år er det vekst i antall abonnenter i Romerikes Blad.

Etter mange år med fall i papiropplaget er det nå grunn til å juble i avishuset i Roseveien 1 på Kjeller. Endelig har den digitale veksten tatt av.

– Det er ikke til å legge skjul på at det har vært krevende tider. Det å se at abonnementsmassen igjen vokser gir oss en enorm opptur, sier Magne Storedal, ansvarlig redaktør i Romerikes Blad.

For første gang kompenserer nå veksten i antall digitale abonnenter for fallet i papiropplaget. Dermed vokser reelt sett Romerikes Blads abonnementsmasse.

– Det er helt fantastisk! Veksten startet da vi innførte plussing av saker på nett i fjor vår, og veksten fortsetter, sier Jon Harald Spjøtvold, salgsdirektør for forbrukermarkedet i Romerikes Blad.

Milepæl denne uka

Tirsdag denne uka hadde avisen fått over 20.000 digitale brukere, eller såkalte aID-registreringer.

– Vi har jobbet for å få så mange som mulig til å registrere seg, og da vi rundet 20.000 tirsdag var det en milepæl, sier Spjøtvold.

Som digital abonnent får du tilgang til e-avisen allerede klokka 21 kvelden før papiravisen ligger i postkassa (dette vil snart endres til klokka 20), full tilgang til alt stoffet på alle plattformer, samt tilgang til det digitale avisarkivet.

– Når vi nå får så god respons i markedet, tar vi det som et uttrykk for at leserne er fornøyde med det produktet vi lager, sier Magne Storedal.

Redaktøren ønsker at det skal være enkelt for leseren å orientere seg uansett hvilken plattform man velger.

– Når e-avisen kommer så tidlig som kl. 20 på kvelden gjør det at vi nærmer oss nettavisen i tempo, sier Storedal.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Etter at Romerikes Blad startet å lukke deler av innholdet på rb.no i fjor vår har tallet på digitale abonnenter økt jevnt og trutt. I april i fjor hadde avisa under 1.000 rene digitale abonnenter. Nå er tallet 3.700. Av de nå over 20.000 registrerte er altså en stor del også abonnenter av RBs papiravis. I tillegg kan abonnementet deles innad i familien.

– Det forteller oss at folk ønsker å ha tilgang til alle sakene vi lager og at sakene vi velger å plusse er attraktive, sier Spjøtvold.

Plussing av saker på nett har blitt møtt med skepsis hos en del lesere. Spjøtvold mener det er viktig å formidle at det skal lønne seg å være abonnent. Du får mer hvis du betaler, og velger du å kun lese det som er gratis, får du mindre enn dem som betaler.

Fakta

  • Romerikes Blad ble grunnlagt på Jessheim i 1902 av typograf og boktrykker Martin Julius Halvorsen.
  • Avisa het først Akershusingen. I 1905 ble navnet endret til Romerikes Blad.
  • Etter Halvorsens død i 1951 ble avisa solgt til Akershus Arbeiderpresse A/L.
  • Fra 1953 ble Romerikes Blad produsert og trykket i Lillestrøm sammen med Akershus Arbeiderblad.
  • Etter hvert ble de to avisen slått sammen under samme navn.
  • Papiropplaget var på det meste 42.123. Det var i 1997. I 2013 var papiropplaget 27.951.

Trafikken på nettet overvåkes nøye fra dag til dag.

– Vi har aldri hatt så mye kunnskap om hva folk leser. Den kunnskapen hadde vi ikke i samme grad før, og det påvirker også hvordan avisen lages, påpeker Spjøtvold.

Papir fortsatt viktig

46 prosent av abonnentene til Romerikes Blad leser avisen kun på papir.

– Papiravisen skal leve i mange år til, og den er fortsatt viktig for oss. Men vi ønsker samtidig å formidle at du får mye mer hvis du leser både nett og papir. Nettet fanger opp nyhetene fra time til time, påpeker Spjøtvold.

Administrerende direktør Ole-Jacob Mosvold mener digital vekst er en sterk prestasjon i dagens mediemarked.

– Når over 20.000 av våre abonnenter har registrert seg for å få full tilgang til alt det digitale innholdet i Romerikes Blad, er dette et tydelig signal på at vi er en viktig del av folks hverdag på Romerike. Samtidig mener jeg dette også viser at vi har kommet godt i gang med den digitale utviklingen og at våre lesere er med oss på denne utviklingsreisen.

 

Kommentarer til denne saken