Det var i ettermiddagsrushet tirsdag ting gikk alt annet enn på skinner for NSB.

Da toget fra Oslo ankom Sørumsand stasjon, var det ikke mulig for verken passasjerene eller konduktøren i en av vognene å komme seg ut.

I stedet endte de opp med å kjøre toget til Blaker, der de igjen måtte sitte og vente i en time til toget gikk tilbake igjen.

– Konduktøren fikk ikke kontakt med lokomotivfører

En rekke av passasjerene har tirsdag kveld kontaktet Romerike Blad etter hendelsen. De er slett ikke fornøyde med NSBs håndtering av situasjonen.

Noen av dem melder at konduktøren desperat skal ha forsøkt å komme i kontakt med lokomotivfører mens togsettet sto på Sørumsand stajon – uten å lykkes.

– Konduktøren tok resolutt sin telefon, ringte og forklarte hva som måtte gjøres for å frigi dørene. Det hjalp ikke. Etter hvert sier hun: «du må ikke kjøre nå» flere ganger i telefonen. Så kjører toget – uten at hun har hatt mulighet til å gå ut og gi signal. Da roper hun flere ganger høyere og høyere inn i telefonen: «Nå stopper du». Og toget kjører, beskriver en av passasjerene.

Etter hvert ankom toget Blaker stasjon. Der skal lokomotivfører, etter noe fram og tilbake, ha fått åpnet dørene.

– Vi – omlag 120 i tallet – som skulle av på Sørumsand, kan da gå ut i regnet. Vi tilbys å være med til Årnes for å slippe å stå ute å bli våte, men toget blir stående og etter hvert innstilt. I ettertid kan man le av del 1 – at dørene ikke går opp og at man må være med til neste stasjon – men resten var slett ikke morsomt, sier mannen.

Han forteller at en rekke av passasjerene trykket på nødknappen, uten at togfører stanset toget.

– Ikke spesielt betryggende

En annen av passasjerene oppfattet konduktøren som fraværende, men også han forteller at passasjerene trykket på nødknappene.

– Tekniske feil kan selvsagt skje, men jeg undrer meg over at det ikke er mulig å varsle om dette ombordstigning i toget. Flere passasjerer trykket på nødknappen, men fikk bare melding om at det ikke oppnås kontakt med fører.

– Jeg lurer på hvorfor oppnår man ikke får kontakt via nødknappene? Jeg spurte konduktøren i ettertid om det samme, og hun svarte at «det lurer vi også på». I ettertid har konduktøren sagt at heller ikke hun fikk kontakt med fører. Det synes jeg er skremmende, forutsatt at det er korrekt. Det betyr at togfører kjører videre, på tross av at halve toget, inkludert konduktør, forsøker å gi en beskjed. Hva om dette hadde vært en reell krise? Det synes jeg ikke virker spesielt betryggende, beskriver han.

NSB erkjenner svikt

NSB bekrefter tirsdag kveld at de hadde trøbbel med togsettet da det ankom Sørumsand stasjon.

– Da togsettet ankom stasjonen, fikk vi åpnet dørene på det første togsettet, men på det bakre settet fikk vi ikke opp dørene. Det var en teknisk svikt som etter hvert også førte til at toget fikk stans på Blaker stasjon, forteller pressevakt Håkon Myhre i NSB.

Han karakteriserer hendelsene på Sørumsand stasjon som en «svikt i det interne kommunikasjonssystemet».

– Og det er vår feil. Det er også usikkert om alle passasjerene fikk beskjed om det som skjedde, eller om det ble gitt feil beskjeder. Vi forsøkte å få tak i buss, men det endte med at det kom et annet togsett nordfra som tok med seg passasjerene tilbake nordover, mens toget med den tekniske svikten tok med seg de som skulle av på Sørumsand tilbake.

NSB har klokket inn en times forsinkelse på grunn av svikten.

– Her har NSB gjort feil, og det er bare å legge seg flat og beklage det som skjedde. Det er helt klart at vi her ikke har klart å løse jobben for de reisende. En feil kom som følge av teknisk svikt, mens en feil kom som en følge av kommunikasjonssvikt, sier Myhre.

– Noen passasjerer reagerer på at sikkerheten kan ha vært for dårlig?

– Sikkerhetsmessig er alt ivaretatt. Da toget først kjørte fra Sørumsand stasjon, så kan vi ikke stanse toget, svarer han.

NSB oppfordrer alle som ble ramet av hendelsen om å ta kontakt via klageskjemaet som ligger på NSBs nettsider.