Nå må man skjerpe reaksjonene mot fiklingen

Mobilbruk i bil er en farlig oppmerksomhetstyv.

Mobilbruk i bil er en farlig oppmerksomhetstyv. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

RB MENER 

Få ukas viktigste kommentarer og innlegg fra Romerikes Blad med nyhetsbrev rett i e-posten hver lørdag

Sist uke kjørte en mann i 20-årene tvers gjennom en fartskontroll i Nittedal uten å ense at han ble knepet i 104 km/t i 70-sonen. Årsak: Han satt med nesa ned i mobiltelefonen, slik halvparten av landets bilførere gjør, selv om alle nye biler er utstyrt med handsfree-utstyr for samtaler. Mobilfiklingen har overtatt, og det tar mye oppmerksomhet bort fra veien.

Vi støtter derfor helhjertet veimyndighetenes kampanje «Takk for oppmerksomheten» som viser hvor skjebnesvangert det kan bli dersom sjåføren ikke følger med. I 3 av 10 dødsulykker i trafikken er uoppmerksomhet medvirkende årsak.

Det er 23 ganger større sjanse for å krasje dersom man tidvis ser ned på mobiltelefonen under kjøring. I løpet av noen sekunder kan bilen i normalhastighet ha passert lengden av et par fotballbaner. Mennesket er ikke skapt for å multitaske i fart. Mange har også opplevd biler som kommer skjenende over mot dem på landeveien med sjåfører med blikket ned i telefonen. Det er ekkelt.

I fjor omkom 106 mennesker i trafikken, det laveste tallet siden 1947. Det er gledelig, selv om det er et stykke igjen til nullvisjonen. Ifølge Trygg Trafikk tar unge nå smartere valg i trafikken enn før, noe som blant annet skyldes bedre trafikkopplæring og at unge generelt ruser seg mindre og er blitt mer fornuftige.

Mer forstandig bruk av mobiltelefon må imidlertid også læres av unge som er blitt fullstendig avhengig av smarttelefonen og ikke klarer å holde fingrene på rattet. Trafikkbildet kan endre seg dramatisk det sekundet en mobilsynder tar blikket fra veien.

RB var lite begeistret over mobilforbudet da det ble innført i 2000. Vi mente at lovverkets generelle krav til aktsomhet, Veitrafikklovens paragraf 3, burde være tilstrekkelig. Siden er det grundig dokumentert at mobiltelefonen er en farlig oppmerksomhetstyv, og nå er det på sin plass å skjerpe reaksjonene mot den trafikkfarlige fiklingen.

En rapport om mobilbruk og bilkjøring bestilt av EU-kommisjonen, konkluderer med at man blir så distrahert at det er farligere å prate i håndholdt mobil enn å kjøre med promille på 0,8. Hva da med tasting? Men bøtenivået på 1690 kroner ligger mye nærmere en trafikkbot enn promillekjøring.

Vi tror dessverre regjeringens forslag om skjerpet straff og prikkbelastning, kombinert med flere kikkertkontroller, må til dersom vi skal få bukt med den livsfarlige mobilbruken i trafikken.

Artikkeltags