– Saft kan inneholde mer sukker enn brus

SIDE2 SJEKKER: Vi har sjekket sukkerinnholdet i saft. Det er store variasjoner i næringsinnholdet, og de rimeligere saftvariantene kommer best ut. Foto: Paul Weaver (NA Bilder)

SIDE2 SJEKKER: Vi har sjekket sukkerinnholdet i saft. Det er store variasjoner i næringsinnholdet, og de rimeligere saftvariantene kommer best ut. Foto: Paul Weaver (NA Bilder) Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vi har sett på sukkerinnholdet i saft som selges i butikk. Sjekk om din favoritt er blant verstingene.

DEL

(SIDE2):- Vann som tørstedrikk er det som gjelder! Saft er en av de store kildene til sukker i kosten vår, så saft bør man unngå til hverdags. Noen safttyper inneholder både flere kalorier og mer sukker enn brus, sier Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring hos Grete Roede.

Hun mener at det likevel er greit å ta seg et glass saft en gang i blant. I tillegg understreker Steenbuch Lied at det nå finnes en rekke safttyper på markedet uten tilsatt sukker, som er et godt alternativ.

- Men vær obs på at disse gjerne inneholder kunstig søtningsstoffer, som enkelte ønsker å begrense inntaket av.

Side2 har handlet inn 10 av de vanligste og mest tilgjengelige safttypene i butikk. Vi har kun valgt saft og sirup, og utelukket alternativene som er sukkerfrie. Sammen med Grete Roede, og Steenbuch Lied har vi sett på næringsinnholdet, og da spesielt med tanke på sukker.

I vår sjekk inneholder Coop solbærsirup mest sukker, mens de rimeligere saftvariantene fra henholdsvis First Price og Xtra inneholder minst sukker.

I videoen under kan du se hvor på lista din saftfavoritt havner. Her har vi rangert saft i butikk fra «verst» til «best» - med tanke på sukkerinnhold.

Sirup vs.saft

Sirupene skiller seg ut fordi sukker står oppført som aller først i ingrediens. Ingrediensen som står oppført først, er den det er mest av i produktet, opplyser Steencuh Lied.

Hun forteller at forskjellen på sirup og saft, er at førstnevnte har mindre råsaft og dermed mer sukker. Kravet til vanlig saft er 50 prosent råvare.

- I denne testen inneholder de forskjellige sirupene mellom 12,0 og 12,5 gram karbohydrater/sukkerarter per 100 gram, mens de andre saftene, deriblant Lerums husholdningssaft inneholder pluss/minus 9 gram. Lerums rips og bringebær og Lerums sitron og lime inneholder noe mer, 11 gram karbohydrater/sukkerarter, sier Steenbuch Lied og legger til: 

- Dette sier kanskje ikke så mye, men hvis vi ser på for eksempel Lerums solbærsirup som er tilsatt 1443 gram sukker per liter råsaft, og det er 40 prosent råsaft per liter solbærsirup, gir det 577 gram sukker per liter ublandet saft. 

- Husholdningssaften fra Lerum gir til sammenligning 555 gram tilsatt sukker per liter råsaft, og 65 prosent råsaft gir da 361 gram sukker per liter ublandet husholdningssaft. 

Steenbuch Lied sier at det er viktig å huske at i de fleste safter er blandingsforholdet 1:4, mens med sirup er det 1:5, så man bruker gjerne mindre sirup enn saft.

- First price husholdningssaften skiller seg ut fra de andre saftene i testen ved å være eneste saft med samme blandingsforhold som sirupene, altså 1:5.

Sukkerfri saft eller ikke?

I de fleste matvareforretningene Side2 har sjekket, står vanlig husholdningssaft og solbærsirup-typene i såkalt barnehøyde. De sukkerfrie variantene står høyere opp. Alle butikkjedene har i dag et godt utvalg av variert saft med ulike smaker, også uten tilsatt sukker, eller såkalte «zero»-varianter.

Hva bør man som forbruker velge?

- Det kommer litt an på hvem som skal innta drikken og når, om man skal velge klassisk saft eller saft uten tilsatt sukker. Mange syns det er godt med et glass saft i forbindelse med en treningsøkt, og da er det greit å bruke vanlig saft slik at man får fylt opp karbohydratlagrene. Det samme gjelder hvis man er ute på langtur. Da smaker varm toddy godt og man får fylt opp energilagrene. Hvis man liker å ta seg et glass saft i ny og ne, og samtidig er opptatt av ikke å få i seg for mye sukker er saftene uten sukker et fint alternativ.

- Så er det store spørsmålet, hva gir man til barn? Jeg gir vanlig saft til mine barn, en gang i blant. Heller det enn å gi dem saft uten tilsatt sukker hver eneste dag, for da vil de venne seg til den søte smaken når de drikker, og «forvente» saft fremfor vann. Saft uten tilsatt sukker inneholder for øvrig kunstig søtningsstoffer som ikke bør gis til de minste barna.

(Nedenfor kan du se lista over saft og næringsinnhold. Fra mest til minst sukker)

Næringsinnhold per 100 ml ferdig drikk: 

Coop solbærsirup:
Energi: 52 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 12, 5 g
- hvorav sukkerarter: 12,5 g
Protein: 0,1 g

Lerums solbærsirup:
Energi: 51 kcal
Fett: 0,1 g
Karbohydrater: 12,5 g
- hvorav sukkerarter: 12,5 g
Protein: 0,1 g

Lerums rips og bringebær:
Energi: 46 kcal
Fett: 0,1 g
Karbohydrater: 11 g
- hvorav sukkerarter: 11 g
Protein: 0,1 g

Lerums sitron-og limesaft:
Energi: 45 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 11g
- hvorav sukkerarter: 11g
Protein: 0,1 g

Lerums appelsinsaft:
Energi: 41 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 9,9 g
- hvorav sukkerarter: 9,9 g
Protein: 0,1 g

Lerums blåbærsaft:
Energi: 41 kcal
Fett: 0,1 g
Karbohydrater: 9,9 g
- hvorav sukkerarter: 9,9 g
Protein: 01,g

Lerums Husholdningssaft:
Energi: 40 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 9,8 g
- hvorav sukkerarter: 9,8 g
Protein: 0 g

Coop Husholdningssaft:
Energi: 37 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 9, 1 g
- hvorav sukkerarter: 9,1 g
Protein: 0,1 g

First Price Husholdningssaft:
Energi: 37 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 9 g
- hvorav sukkerarter: 9 g
Protein: 0,1 g

XTRA Husholdningssaft:
Energi: 40 kcal
Fett: 0 g
Karbohydrater: 8,2 g
- hvorav sukkerarter: 8,1 g

Artikkeltags