Gjorde bobla fra´72 elektrisk

EL-BOBLE: Elevene Asbjørn Andreas Moen (17) fra Årnes, Jonas Ratza Teien (17) fra Eidsvoll og Kornelius Myhr Stokke (18) fra Ski har bygget om en 1972-modell boble til å bli elbil. ALLE FOTO: Aleksander Hømanberg

EL-BOBLE: Elevene Asbjørn Andreas Moen (17) fra Årnes, Jonas Ratza Teien (17) fra Eidsvoll og Kornelius Myhr Stokke (18) fra Ski har bygget om en 1972-modell boble til å bli elbil. ALLE FOTO: Aleksander Hømanberg

Artikkelen er over 2 år gammel

Med batterier fra Think, kabler fra gamle Oslo-trikker og en bil fra 70-tallet har ungdommene fra Hvam bygget bobla om til å bli helelektrisk.

DEL

Del abonnementet ditt med familien! 

Elevene Asbjørn Andreas Moen (17), Kornelius Myhr Stokke (18) og Jonas Ratza Teien (17) ved Hvam VGS har i litt over ett år jobbet på den spesielle bobla fra 1972.

– Det startet som et prosjekt der vi skulle bygge en solcelle-henger som skulle fungere som et kraftverk for de elektriske terrengkjøretøyene på skolen, men det ble raskt til at vi heller gikk for bobla, sier Kornelius og smiler.

Det angrer ikke guttene på nå. Det siste året har de brukt alt av fritimer og lunsjpauser til å jobbe på bilen som har fått kallenavnet «Ruth».

Totalt regner de med å ha brukt 300 effektive arbeidstimer på å gjøre bensinbilen elektrisk.

– Engasjerte

SKRUING: Det blir mye skruing for å sørge for at ingenting ryker på den gamle bobla. Her sjekker Asbjørn Andreas Moen at ingenting er galt med elmotoren.

SKRUING: Det blir mye skruing for å sørge for at ingenting ryker på den gamle bobla. Her sjekker Asbjørn Andreas Moen at ingenting er galt med elmotoren. Foto:

En stor andel av skoletimene går også med til å arbeide på bilen.

Lærer Lars-Erik Berg er synlig stolt over hva de har fått til.

– De har skaffet seg enormt mye kunnskap på egen hånd og bruker mye fritid på dette prosjektet, sier han.

Sammen med skolen har han lagt til rette for det spesielle prosjektet. Målet er at bilen blir godkjent til bruk på vei.

For at de skal nå det målet er det mye som må rettes på i løpet av guttenes siste skoleår.

– Akkurat nå har vi problemer med kjøling av clutchen, noe som gjør at vi ikke får sluret noe særlig, sier Asbjørn.

– Så vi må jo som regel spole oss av gårde, smiler Kornelius.

De unge guttene kan også fortelle at to brannslukkingsapparater er tømt den siste tiden.

– Ja, vi lærer noe nytt hver gang vi er ute og tester bilen. Flere ganger har det luktet svidd, så vi har alltid med et brannslukkingsapparat og vann i en flaske, forklarer Jonas og ler.

Nytt ladesystem

Guttene har klare tanker om hva som må ordnes i nærmeste framtid.

– Som sagt så må kjølingen av clutchen ordnes, men vi ønsker også å få på plass et enkelt ladesystem. Vi har mange tanker om hvordan vi skal få til det.

PROTOTYPE: Batteriene stammer fra proto­typen til elbilen Think og er fra slutten av 90-tallet.

PROTOTYPE: Batteriene stammer fra proto­typen til elbilen Think og er fra slutten av 90-tallet. Foto:

Lærer Berg er imponert over hva hans elever har fått til, og forteller at målene for læringsplanen allerede er nådd.

– Bare ved å få bilen til å gå for egen maskin på batterier har de oppfylt målene i læreplanen. At guttene fortsetter å bruke så mye tid og energi på dette er veldig moro å følge med på, sier han.

Om de tre klassekameratene ikke får bilen helt ferdig før skoleslutt i 2018, håper Berg at andre elever kan ta over stafettpinnen.

– Jeg tror det kan bli vanskelig med tanke på all den kompetansen de har tilegnet seg. Derfor håper vi at de kan videreføre kunnskapen de sitter på til de neste som tar over. Det vil nok bli en del av sluttkarakteren, sier han.

Likevel håper de tre guttene at bilen skal stå ferdig før den tid.

– Vi er ikke de største elbil-entusiastene, men får vi til dette, har vi oppnådd noe ikke så mange andre har gjort, sier de.

SKILTER: Målet til guttene er at bilen en gang skal få skilter.

SKILTER: Målet til guttene er at bilen en gang skal få skilter. Foto:

Artikkeltags