Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
De fleste har vel fått med seg at Telenor er i ferd med å koble ned det gamle kobbernettet. Vi har noen erfaringer i denne forbindelse, og et råd jeg ønsker å bringe videre, til de som måtte havne i samme situasjon.
Selv om vi bor i en sentral storkommune, kan vi ikke skryte av at kommunikasjonsmulighetene er av de beste. Ikke er det mobildekning, ICE er meget svakt og det er ingen fiber. Altså er vi prisgitt den gamle telefonlinja, som leverer både analog taletjeneste og internett via ADSL-teknologi. Ryker den, blir alt borte.
Kan bli ille
Så lenge ikke lyn eller andre forhold ødelegger for dette, fungerer dette greit (selv om man selvsagt kunne ha ønsket seg større båndbredde på internettet). Man tenker kanskje ikke så mye over det når det finnes flere muligheter, men når man klamrer seg til et halmstrå, er det ille hvis dette ryker! Det kan dreie seg om sykdom i familien, arbeid eller studier som skal utføres hjemmefra. Da blir det fort problematisk om eneste kommunikasjonsmulighet faller ut.
Derfor ble jeg bekymret når vi fikk melding om at 31. august kobles kobberlinja vår ned. Heldigvis bygger Homenet ut fiber i området basert på den statlige NKOM-ordningen. Dette skal være på plass i løpet av september. Hvis det ikke dukker opp noen forsinkelser, slipper vi altså med en måned uten kontakt med omverdenen. Dessverre er dette neppe noe konas arbeidsgiver vil finne gunstig.
Så nok en gang kontakter jeg Telenor og legger fram vårt problem. Som vanlig får vi tilbud om GSM-basert fasttelefon. Jeg forklarer igjen at dette hjelper lite, da vi ikke har mobildekning. Vedkommende har forståelse for at vi er i «en kinkig situasjon», og sier at det «ikke er noe Telenor kan gjøre».
Leveringsplikt
Jeg måtte da minne vedkommende om at Telenor faktisk har leveringsplikt på taletjenester. Da var svaret at «han måtte konferere med en kollega» og så skulle «noen skjemaer fylles ut». Vi får se hva de ender opp med, men for meg virker løsningen opplagt: Vent med å koble ned kobberlinja, inntil Homenets fiber er operativ!
Så rådet til alle som måtte komme i lignende situasjon er: Minn Telenor på leveringsplikten, de har plikt til å levere en taletjeneste uansett hvor du bor! Og ofte vil denne kanalen kunne gi en viss internettkapasitet (som kobberlinja). Ser virkelig fram til den dagen vi ikke lenger er avhengige av profittmaskinen Telenors velvilje!
Tom Arthur Opperud, Sørum