Telenor mistet 49.000 abonnenter i Norge på tre måneder

FÆRRE KUNDER: Telenors konsernsjef Sigve Brekke Foto: (NTB scanpix)

FÆRRE KUNDER: Telenors konsernsjef Sigve Brekke Foto: (NTB scanpix)

Av

Kraftig nedgang for telekomkjempen, som likevel håver i penger i stor stil.

DEL

(Nettavisen): Tross framgang på andre fronter, er det stadig færre som bruker Telenor i Norge. Telenor fikk 49.000 færre abonnenter i sitt hjemmarkedet i første kvartal 2019, fordelt på 28.000 mobilkunder og 21.000 fasttelefonkunder. Selskapet hadde også 3.000 færre bredbåndskunder og 3.000 flere TV-kunder.

Fallet er en del av en større trend i Telenor der de konsentrerer seg om færre, men bedre betalende kunder, samtidig som de avvikler fasttelefonnettet.

Fallet på mobilkunder var imidlertid høyere enn vanlig. Et fall på 28.000 abonnementer er neste like mye som i hele 2018, da Telenor mistet 32.000 abonnenter gjennom hele året.

180.000 færre

Telenor har nå 180.000 færre mobilkunder enn ved utgangen av 2014. Samtidig har konkurrentene, inkludert hovedutfordrer Telia, økte antallet abonnenter kraftig den siste tiden.

Brekke mistet imidlertid neppe nattesøvnen over fallet, ettersom Telenor til gjengjeld klarer å få stadig mer penger ut av de kundene som de har igjen. Inntekter per bruker, altså hvor mye den enkelte mobilabonnent betaler til Telenor per måned, økte fra 315 kroner til 322 kroner. De klarer også å øke både inntektene og driftsresultatet, som i dette kvartalet var på 1,7 milliarder norske kroner.

Solid

Telenor la ellers fram solide tall for første kvartal 2019 tirsdag med økning både i omsetning og driftsresultat for hele virksomheten, som nå omfatter Norden og Sørøst-Asia.

Telenor omsatte for 27,7 milliarder kroner totalt, mot 27,1 milliarder i samme kvartal året før. Driftsresultat var 6,8 milliarder kroner, mot 5,8 milliarder kroner i første kvartal 2018.

– Resultatene for første kvartal 2019 bekrefter vår innsats og evne til å tiltrekke oss nye kunder, skape verdier og modernisere Telenor, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor, i en melding.

Han viser til at i Norge fortsetter de å bygge ut fiber for kundene, og dette har gitt en vekst på 20 prosent i fiberinntektene.

– I tillegg har mobilabonnements- og trafikkinntektene økt med to prosent. På tvers av Telenors framvoksende markeder i Asia ser vi forbedringer i takt med at databruken fortsetter å øke, sier Brekke.

Artikkeltags